پرورش‌دهندگان میگو با علت مرگ زودهنگام میگو آشنا می‌شوند

چهار‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

پرورش‌دهندگان میگو با علت مرگ زودهنگام میگو آشنا می‌شوند
رئیس اداره‌ی آبزی‌پروران شیلات هرمزگان از برگزاری دوره‌ی آموزشی پیشگیری و آشنایی با بیماری E.M.S یا مرگ زودهنگام میگو، برای پرورش‌دهندگان میگو، بهره‌برداران و فعالان این عرصه خبر داد.
کاظم قاسمی پورافشار در جمع خبرنگاران با تأکید بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است، گفت: هیچ گونه مورد جدی از این بیماری در کشور ایران مشاهده نشده است اما با توجه به فراگیری این بیماری در دیگر کشورهای پرورش‌دهنده‌ی میگو اقدامات پیشگیرانه و آموزش‌های لازم در دست پیگیری و اقدام است.
وی با بیان اینکه دوره‌ی آموزشی آشنایی با این بیماری در 24 خردادماه برگزار می‌شود، تصریح کرد: این دوره‌ی آموزشی در استان هرمزگان با مشارکت بخش خصوصی هم‌چنین پژوهشکده‌ی میگوی کشور برای فعالان این عرصه برگزار می‌شود که انتظار می‌رود همه‌ی دست در کاران این صنعت در راستای یادگیری روش‌های شناسایی، مقابله و پیشگیری این بیماری در این دوره حضور یابند.
قاسمی‌ پورافشار خاطرنشان کرد: این بیماری توسط با کتری‌های «ویبریو پاراهمولیتیکوس» پدیدار می‌شود که باعث نکروز حاد هپاتوپانکراس در میگو شده و با عواملی چون بیحالی، عدم تغذیه‌ی مناسب، شنای کج، کوچک و سفید شدن هپاتوپانکراس، وجود لکه‌های سفید در روده و در نهایت مرگ همراه است.
رئیس اداره‌ی آبزی‌پروران شیلات هرمزگان خاطرنشان کرد: با توجه به درمان سخت و غیر اقتصادی این بیماری پیشگیری بهترین درمان برای این بیماری است.
وی آماده‌سازی استخرهای پرورشی به روش صحیح و اصولی، استفاده از غذای با کیفیت، استفاده از لاروهای عاری از بیماری و سالم، مدیریت اصولی آب و اکسیژن و ... را از مهم‌ترین عوامل پیشگیرانه بیماری E.M.S برشمرد.
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید