تاثیر تالاب‌ها در برنامه‌ریزی مدیران استان گلستان دیده شود

سه‌شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

تاثیر تالاب‌ها در برنامه‌ریزی مدیران استان گلستان دیده شود
5مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: برنامه ریزی مدیریتی در استان باید به گونه‌ای باشد که نقش و تاثیر تالاب را در برنامه‌ریزی مدیران برای توسعه استان تثبیت کنیم
محسن سلیمانی روزبهانی در کارگاه آغازین تدوین برنامه مدیریت مجموعه تالاب‌های گلستان که به صورت دو روزه در اداره کل محیط زیست استان گلستان در حال برگزاری است، افزود: در برنامه‌ریزی های توسعه کشوری و استانی باید به تالاب‌ها توجه جدی داشته باشیم.
وی با بیان این که احیای یک تالاب بسیار سخت تر از حفظ و نگهداری آن است ادامه داد: احیای چنین اکوسیستمی مستلزم هزینه زیادی است در صورتی که با مدیریت می توان آن را حفاظت کرد.
مدیریت مشارکتی در حفاظت از تالاب‌ها
وی در خصوص اهداف این کارگاه گفت: بررسي و تاييد نياز به مديريت مشاركتي و حفاظت از مجموعه تالاب های آلاگل، آلماگل و آجی گل و توافق بر ايجاد يك فرآيند مشاركتي، بررسی ذینفعان و ارزش ها و کارکردهای تالاب و مكانيزم ‌هاي مديريتي مورد نيازاست.
سلیمانی تعيين و اولويت ‌بندي مقدماتي مشكلات كليدي مجموعه تالاب های گلستان را هدف بعدی این کارگاه نام برد و افزود: تعيين گام‌‌هاي بعدي، چشم انداز و هدف کلی برنامه مديريتي از دیگر اهداف برگزاری آن است.
وی گفت: انتظارات ما از سازمان محیط زیست استان این است که دبيرخانه این طرح در استان و شهرستان را سازمان دهی کرده و پي‌گيري براي تدوين و اجراي برنامه مديريت تالاب را داشته باشند.
وی با بیان فراهم كردن بستر مناسب براي ورود تجربيات و دانش كارشناسي در مراحل مختلف كار به این طرح گفت: حضور موثر و اطمينان از مشاركت ذينفعان به ويژه جوامع محلي در مراحل مختلف فرآيند و ثابت بودن نمایندگان حاضر در جلسات از دیگر انتظارات ما از سازمان محیط زیست است.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در خصوص خدمات و کارکردهای تالاب ها گفت: تامین غذا، تفرج و گردشگری، کنترل سیلاب و خشکسالی، جذب آلاینده ها، تامین آب ، تعدیل اقلیم، ارزش های فرهنگی و تنوع زیستی از مهم ترین کارکردهای تالاب ها هستند.
سلیمانی روزبهانی گفت: محدودیت شدید منابع آب و رقابت بین کاربری های مختلف جهت بهره برداری از منابع آبی در حالی که تامین نیاز آبی تالاب ها در اولویت ها درنظر گرفته نمی شود یکی از مشکلات اصلی تالاب ها است.
وی ادامه داد: برنامه ریزی های بلند مدت منابع آب بدون درنظر گرفتن نیاز آبی تالاب ها، تغییرات کاربری اراضی در سطح حوضه آبریز و حاشیه تالاب ها، تخلیه فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی بدون تصفیه مناسب و هم چنین بالا بودن میزان رسوبات جریانات آب های سطحی از دیگر مشکلات تالاب ها است.
خشکسالی های پیاپی محدودیت آب تالاب ها را تشدید می کند
وی با بیان این که خشکسالی های پیاپی محدودیت آب تالاب ها را تشدید می کند افزود: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، وزارت نیرو و آب منطقه ای، گردشگری، شیلات و مرزبانی، جامعه محلی و محیط زیست به عنوان ذینفعان این اکوسیستم ها شناخته شده است در صورتی که هیچ گاه هماهنگی جدی بین این سازمان ها و نهاد ها وجود نداشته است
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید