ویروس وی اچ اس در قزل‌آلا سلامت انسان را تهدید نمی‌کند

سه‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

ویروس وی اچ اس در قزل‌آلا سلامت انسان را تهدید نمی‌کند
یک متخصص بیماری آبزیان با بیان اینکه بیماری ماهیان معمولا به انسان منتقل نمی‌شود، گفت: ویروس VHS در ماهی قزل آلا ضرری برای انسان ندارد و در صورت بروز آن در مزارع پرورش ماهی، ماهیان آن مزرعه معدوم شده و به مصرف نمی‌رسند
حسینعلی ابراهیم‌زاده موسوی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و متخصص بیماری‌های آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد بیماری VHS (سپتی سمی همراژیک ویروسی) قزل‌آلای رنگین کمان گفت: این بیماری مختص آبزیان است و به انسان سرایت نمی‌کند و برای انسان خطری ایجاد نمی‌کند.
وی با بیان اینکه بیماری مشترک بین انسان و ماهی بسیار کم است، افزود: انسان خونگرم و ماهی خونسرد است، بنابراین به دلیل تفاوت سیستم بدنی معمولا بیماری‌های مشترک هم وجود ندارد
متخصص بیماری‌های آبزیان تصریح کرد: در صورت ابتلا شدن ماهی به ویروس VHS بیماری به شکل پرخونی در عضلات ماهی ظهور می‌کند و با ظهور علائم ماهی غیر قابل مصرف می‌شود.

ابراهیم‌زاده موسوی بیان داشت: این بیماری حالت نهفتگی ندارد و در صورت نهفتگی ویروس در بدن ماهی بیمار محسوب نمی‌شود که نگرانی از بابت آن وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اگر در مزارع پرورش ماهی این بیماری آشکار شود، قطعا مزرعه آلوده ضبط و ماهیان آن معدوم می‌شوند و مردم نباید نگرانی از بابت این بیماری در صورت مصرف ماهی قزل‌‌آلا داشته باشند.

ابراهیم‌زاده موسوی اظهار داشت: انگل‌ها و باکتری‌ها موجود در بدن ماهی معمولا بر اثر انجماد و یا پخت خوب و حرارت از بین می‌رود و نباید نگرانی در مورد بیماری ماهی‌ها و سرایت آن به انسان وجود ندارد.

براساس این گزارش: VHS سپتی سمی همراژیک ویروسی بیماری ویروسی حاد تا مزمن ماهی قزل آلای رنگین کمان است که گفته می‌شود، بر اثر عدم نظارت بر واردات تخم چشم‌زده به مزارع پرورش ماهی قزل‌آلا راه یافته است.

در صورت بروز این بیماری در مزارع پرورش ماهی، ماهیان معدوم و از بین می‌روند و خسارت آن جنبه اقتصادی دارد
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید