اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود

شنبه ۶ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردابی در چهارمحال و بختیاری تشکیل می‌شود
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردابی در این استان تشکیل می‌شود.
قاسم سلیمانی دشتکی بعد از ظهر امروز در نشست بررسی مشکلات شیلات استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردآبی این استان با هدف تقویت جایگاه تولیدکنندگان این بخش تشکیل و فعال می‌شود.
وی گفت: تمامی مجموعه شیلات‌داران در قالب تعاونی‌ها، باید ضمن عضویت در این اتحادیه، نسبت به تمکین دستورالعمل‌های ابلاغی اقدامات لازم را انجام داده تا از مشکلات قشر تولیدکننده ماهیان سردآبی در استان چهارمحال و بختیاری کاسته شود.
سلیمانی دشتکی تأکید کرد: انسجام تولیدکنندگان ماهیان سردآبی در این اتحادیه و جمع‌آوری مزارع پرورش ماهی غیرمجاز در استان چهارمحال و بختیاری، کاهش مشکلات این بخش را به دنبال دارد.

این مسئول افزود: زمینه اجتماعی و امنیتی برخورد با مزارع پرورش ماهی غیرمجاز فراهم شده و شورای حفاظت از منابع آب استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به زودی تشکیل جلسه می‌دهد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی این استان مانند ادارات‌کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی موظف به تدوین ساز و کارهای چگونگی ایجاد این اتحادیه در کمترین زمان ممکن هستند.

سلیمانی دشتکی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری بیشترین سهم را در تولید ماهیان سردآبی کشور داشته و سال گذشته به علت بیماری ماهیان، بیشترین خسارت را در این زمینه متحمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه در استان چهارمحال و بختیاری باید به منظور جذب اعتبارات ملی برای انجام مطالعات پیشگیری از بیماری ماهیان سردآبی اقدامات لازم را انجام دهند.

سلیمانی دشتکی بیان داشت: باید بیمه‌ها، ساز و کار لازم، برای کاهش خسارت تولیدکنندگان ماهیان سردآبی را تدوین کرده و بانک‌های عامل نیز موظف به ارائه تسهیلات به تولید کنندگان خسارت دیده هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه اظهار کرد: مصرف ماهیان سردآبی که از سال قبل به بیماری دچار شده‌اند، در انسان هیچگونه مشکلی را به وجود نمی‌آورد و این بیماری مشترک بین انسان و ماهی نبوده، به طوری که با خارج کردن ماهی از آب، این بیماری از بین می‌رود و نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد.

وی تولید خوراک ماهی با کیفیت بالا را ضروری دانست و گفت: با رعایت استاندارهای لازم و با نظارت کامل تولید خوراک ماهی، می‌توان از تأثیر منفی خوراک‌های ماهی بی‌کیفیت در تولید ماهی جلوگیری کرد.

سلیمانی دشتکی تأکید کرد: اداره‌کل پدافندغیرعامل استانداری، مدیریت شیلات و دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری موظف به بررسی کیفیت خوراک آبزیان تولیدی بوده و باید با کارخانه‌هایی که استانداردهای لازم را رعایت نکرده‌اند، برخورد قانونی داشته باشند.

مدیر شیلات استان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: کیفیت پایین خوراک ماهی، بیماری "وی. اچ. اس" را در ماهیان سردآبی تشدید کرده و این مسئله سال قبل نیز بر روی تلفات مزارع پرورش ماهی این استان تأثیر گذاشته است.

پرویز منصوری افزایش نظارت بر کیفیت غذای تولیدی ماهیان سردابی را ضروری اعلام و تصریح کرد: بیماری "وی. اچ. اس" درمان نداشته و تنها می‌توان با کیفیت بالای خوراک ماهی، پایین آوردن تراکم ماهیان پرورشی و افزایش بهداشت شیلات‌ها، به کنترل این بیماری پرداخت.

وی افزود: قوانین بیمه برای بیمه آبزیان سردآبی مشکل داشته که باید از سوی قانونگذار اصلاح شود تا در وضعیت‌های بحرانی، شیلات‌داران دچار ضرر و زیان فراوان نشوند.

منصوری خاطرنشان کرد: سال گذشته بیماری "وی. اچ. اس" در مزارع پرورش استان چهارمحال و بختیاری با ورود تخم ماهی‌های خارجی فعال و منجر به این شد که از تعداد 265 مزرعه فعال، 94 مزرعه غیر فعال شوند.

مدیر شیلات استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این عامل بیماری در استان‌های کردستان، کهگلویه و بویراحمد، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری نفوذ پیدا کرد.

وی اظهار کرد: این عامل بیماری در دمای پایین فعالتر شده و در فصل سرما تلفات را بالا می‌برد، اما این بیماری مشترک بین انسان و ماهی نبوده و با خارج شدن ماهی از آب، ویروس از بین می‌رود.

منصوری گفت: برخی پرورش دهندگان، مزارع ماهی خود را خشک کرده تا ویروس از بین برود و به همین منظور، از مزرعه‌داران حاشیه رودخانه سبزکوه، رستم‌آباد و پروز لردگان نیز می‌خواهیم که مزارع خود را برای مدت کوتاهی خشک کنند.

وی افزود: مرکز ملی تشخصی بیماری‌های ماهیان سردآبی در استان چهارمحال و بختیاری فعال شده و با نمونه‌گیری از بچه ماهی‌ها در حال کنترل این عامل بیماری است
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید