دام‌های هوایی زنده‌گیری پرندگان از تالاب گمیشان جمع شد

جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

دام‌های هوایی زنده‌گیری پرندگان از تالاب گمیشان جمع شد
رییس اداره محیط زیست شهرستان‌های ترکمن و گمیشان از جمع‌آوری 6 رشته دام هوایی زنده‌گیری پرندگان آبزی و 26 تور صید غیرمجاز انواع ماهی از تالاب بین‌المللی گمیشان خبر داد.
علی بیانی اظهار داشت: در گشت مشترک محیط بانان یگان حفاظت محیط زیست منطقه و نیروهای دریابانی شهرستان گمیشان علاوه بر پایش 20 کیلومتر از طول پهنه آبی این تالاب بین‌المللی، در مجموع 32 رشته دام غیرمجاز صید آبزیان و پرندگان مهاجر جمع‌آوری شد.
به گفته وی، در این ماموریت که با استفاده از توان لجستیکی محیط بانی گمیشان و دریابانی صورت پذیرفت علاوه بر شرکت دو فروند قایق موتوری، از یک فروند هاور کرافت خشکی –آبی نیز بهره‌گیری شد.
بیانی با یادآوری مجهز بودن محیط بانی گمیشان به سه فروند قایق موتوری و دو دستگاه هاور کرافت و این‌که از مجهزترین محیط بانی‌های زیستگاه‌های آبی شمال کشور محسوب می‌شود، افزود: در این گشت علاوه بر جمع‌آوری تورهای غیرمجاز، چهار مخفیگاه شکارچیان غیرمجاز نیز شناسایی و تخریب شد.

وی اضافه کرد: این مخفیگاه‌ها که توسط متخلفان و شکارچیان غیرمجاز به شکل ماهرانه‌ای در داخل ناحیه نیزاری حائل بین تالاب گمیشان و دریای خزر ایجاد شده بود، پس از حدود 6 ساعت پایش نقطه به نقطه عرصه‌های نیزاری، کشف شد.

بیانی هم‌چنین از همکاری دستگاه‌های مختلف شهرستان‌های ترکمن و گمیشان سخن گفت و افزود: همه دستگاه‌های مرتبط و حاضر در زیستگاهای آبی منطقه در صیانت و حفاظت از حیات وحش فعال و همسو با محیط زیست عمل می‌کنند.

تالاب بین‌المللی گمیشان با دارا بودن وسعتی در حدود بیست هزار هکتار در شمال غربی شهرستان گمیشان و در شمال غرب استان گلستان در منطقه مرزی با کشور ترکمنستان واقع شده است.

همه ساله این تالاب میزبان تعداد زیادی از پرندگانی است که از نیم کره شمالی به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند و ماه‌ها در این محل حضور داشته و مجددا برای جوجه‌آوری به وطن اصلی خود بازمی‌گردند.

در این خصوص سالانه شاهد حضور ده‌ها گونه پرنده مهاجر در تالاب گمیشان هستیم که برای زمستان گذرانی به این منطقه می‌آیند و از میان آنها می‌توان انواع غازها و اردک‌ها و آب چلیک‌ها، چوب پا و اردک‌ها را نام برد.

در میان این پرندگان انواع نادری هم وجود دارد که در خطر انقراض بوده اما حمایت شده هستند که می‌توان به غاز پیشانی سفید، گیلان شاه، غاز خاکستری، قوی گنگ و قوی فریادکش اشاره کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید