افزایش تولید خاویار و ماهیان خاویاری در فارس

یک‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

افزایش تولید خاویار و ماهیان خاویاری در فارس
پیش بینی می شود تا پایان امسال، فارس، با داشتن آب و هوای مناسب و منابع آبی مستعد در تولید خاویار و ماهیان خاویاری افزایش چشمگیری داشته باشد.
زمانی تنها استانهای شمالی و مجاور دریای خزر محل پرورش کمیاب ترین ماهیان دنیا یعنی خاویار بود اما با توسعه استخرهای پرورش ماهی در کشور، فارس، با داشتن آب و هوای مناسب و منابع آبی متنوع کار پرورش اینگونه آبزیان را از سال 1387 به طور جدی آغاز کرد.
تولید گوشت ماهیان خاویاری در فارس در سال 91 به 30 تن و در پایان سال 92 به 40 تن رسید.
سید محمد رضا سعادت رییس اداره شیلات فارس با بیان اینکه امسال تاکنون در استان حدود 40 تن ماهیان خاویاری، با ارزش یک میلیارد و 340 میلیون تومان تولید کرده ایم افزود: پیش بینی می شود تا پایان امسال این میزان تولید گوشت به 80 تن نیز افزایش یابد.

ایج استهبان یکی از بزرگترین مزرعه های پرورش ماهی خاویار در فارس به شمار می رود.

مازیار یعقوب علی پور می گوید: در این مزرعه 100 قطعه مولد فیل ماهی با وزن میانگین بالای 50 کیلو گرم نگهداری می شوند.

این ماهی ها بعد از گذشت 10 سال حالا به خاویار رسیده اند.

وی افزود: تاکنون 70 کیلوگرم استحصال خاویار از ماهیان مولد ماده انجام شده است.

سید محمد رضا سعادت رییس اداره شیلات فارس گفت: استحصال خاویار تا پایان امسال به یکصد کیلوگرم هم خواهد رسید.

وی ادامه داد: از 27گونه موجود در دنیا 7 گونه در کشور و استان فارس وجود دارد که با موفقیت، این گونه ها به پرورش رسیده و درحال توسعه هستند.

گرمه دور افتاده ترین روستای کامفیروز شمالی در مرودشت نیز یکی دیگر از مزرعه های پرورش ماهیان خاویاری فارس است ظرفیت این مزرعه 30 تن ماهی خاویاری است که تا 2 سال آینده به بهره برداری می رسد.

هر چند پرورش ماهیان خاویاری در فارس عمر کوتاهی دارد اما فعالیتهای مطلوب شیلاتی این استان را در زمره استانهای صادرکننده خاویار قرار داده است.

این مسوول افزود: کشورهای اروپایی از جمله کشورهایی هستند که خاویار فارس به آنها صادر می شود.

دمای مناسب، زمینه پرورش گونه هایی از نوع استرلیاد، شیب، هیبرید، فیل ماهی، سیبری و اوزون برون را در 2 شهرستان استان فارس یعنی استهبان و مرودشت فراهم کرده و با فعالیت 3 مجتمع دیگر در ممسنی، فراشبند و ارسنجان در مجموع فارس با 5 مزرعه ماهیان خاویاری به یکی از قطب های پرورش این ماهی در کشور تبدیل شده است.

ارزآوری حاصل از صادرات خاویار به بازارهای داخلی و بین المللی علاوه بر ایجاد اشتغال و ثروت، انگیزه افزایش تولید این محصول را در بین فعالان اقتصادی هم بالا برده است.

خاویار تخمک‌های بارور نشده حاصل از تخمدان جنس ماده ماهیان خاویاری است. ارزش ماهیان خاویاری علاوه بر گوشت، به سبب تخم آنها است که به مروارید سیاه مشهور است. برای به دست آوردن خاویار از یک ماهی، بین 12 تا 16 سال وقت نیاز است.
خاویار که از گرانترین غذاهای جهان به شمار می رود یک ماده غذایی پرانرژی و مغذی حاوی پروتئین، املاح معدنی، چربی و ویتامین‌ها است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه خود را بیان کنید