پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان بررسی شد

چهار‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان بررسی شد
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از بررسی پیشرفت طرح کلان مدیریت ذخایر ژنتیکی گیاه، دام و آبزیان در شصت و یکمین جلسه کمیسیون خبر داد.
دکتر حسین بنکداری با اعلام این مطلب گفت: تنوع اقلیمی ایران و به تبع آن تنوع زیستی گسترده در کشور موجب شده تا ایران را به عنوان یکی از متنوع‌ترین و غنی‌ترین کشورهای جهان از لحاظ ذخایر ژنتیکی مطرح باشد. اهمیت ذخایر ژنتیکی گیاهی، جانوری و سایر زیستمندان در دنیا از اواسط قرن بیستم به طور جدّی مورد توجه قرار گرفت و به عنوان توسعه راهبردی پایدار برای تأمین نیازهای کنونی بشر، بدون اینکه برای نسل‌های آتی مشکلاتی ایجاد کند مطرح است.
دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی گفت: اگر چه فعالیت‌های حفاظت از ذخایر ژنتیکی از سالیان پیش در کشور آغاز شده است و بانک‌های تخصصی نگهداری بذرهای گیاهی، بانک رده‌های سلولی، بانک میکروارگانیسم‌های صنایع غذایی و موادی از این قبیل در کشور وجود دارد، ولی تاکنون سرمایه‌گذاری اساسی و ملی در این زمینه صورت نگرفته است؛ لذا این طرح کلان ملی در راستای حفاظت و بهره‌برداری از ثروت عظیم ذخایر ژنتیکی کشور تعریف شده است.

بنکداری ابراز ایمدواری کرد که با اجرای این طرح کلان ملی، حفاظت تنوع ژنتیکی کم نظیر کشور در حوزه‌های مختلف زیستی به عنوان منابع کلیدی و اساسی توسعه اقتصاد کشور در نیل به امنیت غذایی و سلامت جامعه فراهم شود.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فنّاوری، مراحل مقدماتی این طرح با همکاری مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی و دانشگاه تربیت مدرس به عنوان مجریان محوری طرح و همکاری تمامی صاحب‌نظران دانشگاهی و تحقیقاتی کشور در حال انجام است و مطالعات اولیه آن تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد و از سال آینده مراحل اجرایی آن آغاز خواهد شد.
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید