بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی دنا ریشه‌کن شد

پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی دنا ریشه‌کن شد
رییس اداره دامپزشکی شهرستان دنا از ریشه کنی کامل بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی این شهرستان خبر داد.
کرم چهارلنگ در ‌یاسوج، اظهار داشت: بیماری "VHS" از مدتی پیش با ورود بچه ماهی‌های قاچاق به داخل کشور و استان تعدادی از مزارع پرورش ماهی شهرستان دنا را آلوده و خسارات مالی فراوانی بر دست صاحبان مزارع پرورش ماهی گذاشت.
وی بیان کرد: در یک سال گذشته که این بیماری به مزارع پرورش ماهی شهرستان دنا سرایت کرد با روش‌های پیشگیرانه و پروتکل‌های درمانی این بیماری به صورت صد در صد کنترل شد.
چهارلنگ اظهار کرد:برای پیشگیری این بیماری از مجموع 60 مزرعه پرورش ماهی در شهرستان دنا آب 14 مزرعه خالی و خشک شدند.

وی تصریح کرد:این بیماری جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نبوده و تنها در زمان ویروس زدایی و استفاده از داروهای خاص نمی‌توان مورد استفاده قرار داد.

چهارلنگ از علائم این ویروس به خونریزی در عضلات ماهی ، ضعف شدید در سیستم ایمنی و مرگ صد در صدی مزارع آلوده اشاره کرد و ابراز کرد: بعد از یک سال مبارزه مدام و انجام اقدامات بهداشتی موفق به کنترل صد در صدی این بیماری شدیم.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان با اشاره به رتبه اول شهرستان دنا در پرورش آبزیان سردآبی استان، عنوان کرد: تولیدات سردابی دنا علاوه بر تامین نیاز استان به استان‌های تهران، مشهد، بوشهر و بندر عباس نیز صادر می‌شود.

چهارلنگ با اشاره به مشکلات آلودگی رودخانه بشار و لزوم اتخاذ سیاست‌های بهداشتی توسط دستگاه‌هایی مانند امور آب، تصریح کرد: در صورتی که این نهاد استفاده از آب زه‌کش را برای مزارع پرورش ماهی اجبار کند شاهد سلامت بیش از پیش مزارع موجود در بستر رودخانه بشار هستیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تمام مزارع موجود در بستر رودخانه بشار به صورت مستقیم از رودخانه استفاده می‌کنند این رویه را بسیار نامناسب و نگران کننده ارزیابی کرد و افزود: در صورت همکاری اداره امور آب، اداره کل شیلات و سازمان جهاد کشاورزی برای اجرای این سیاست شاهد سلامت آبزیان تولیدی در شهرستان هستیم.

چهارلنگ بیان کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از ورود مجدد این بیماری به مزارع پرورش ماهی صاحبان مزارع پرورشی می‌توانند با نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان اقدام به خرید بچه ماهی کنند.

وی گفت: شیوع بیماری VHS موجب تلفات شدید صنعت پرورش ماهی و از بین رفتن صنعت آبزی پروری و در نهایت منجر به تهدید بهداشت عمومی می‌شود
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید