پیش بینی صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال۹۳

جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

پیش بینی صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری آبزیان تا پایان سال۹۳
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان ایران با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است حدود ۴۰۰ میلیون دلارصادرات محصولات شیلاتی تا پایان سال داشته باشیم گفت: گونه های بومی مختلف و متنوعی برای جایگزینی تولید تیلاپیا وجود دارد.
ارسلان قاسمی با اشاره به اینکه موانع صادرات به روسیه رفع شده است گفت: پیش‌بینی ما برای سال آینده صادرات حدود 10هزار تن میگو و 25 هزار تن انواع ماهی به بازار روسیه است.
وی با بیان اینکه عمده صادرات آبزیان از دی ماه تا اسفند ماه هر سال است بیان کرد:پیش بینی این است که امسال حدود 400 میلیون دلار صادرات محصولات شیلاتی داشته باشیم. از آنجایی که در سبد خانوار جا نیفتاده است بیشتر صادر می شود.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان ایران با بیان اینکه مخالف تولید ماهی تیلاپیا در داخل کشور هستیم گفت: خوشبختانه سازمان محیط زیست نیز با نظر ما همسو است. ماهی تیلاپیا یک ماهی سریع رشد است و به شدت به اکوسیستم کشور صدمه وارد می کند از آنجایی که این ماهی به صورت فیله عرضه می‌شود در بازار طرفدار دارد.

وی بیان کرد:در پرورش ماهی تیلاپیا دو دیدگاه وجود دارد، این دو دیدگاه، دیدگاه تولیدی و دیدگاه محیط زیستی می‌باشد.ماهی تیلاپیا به دلیل رشد سریع از دیدگاه تولیدی مورد قبول است؛ اما چون این گونه ماهی گونه ای گوشتخواری است ممکن است به اکوسیستم ضربه وارد کند به همین خاطر اتحادیه نیز موافق تولید این گونه ماهی نیست.

قاسمی افزود:گونه‌های بومی مختلف و متنوعی برای جایگزینی تولید تیلاپیا وجود دارد؛ بنابر این می‌توان با بررسی و مطالعه در تولید گونه‌هایی که به محیط زیست صدمه‌ای وارد نکند، در تولید و پرورش ماهی سرمایه گذاری کرد،می‌توانیم به جای پرورش تیلاپیا بر روی پرورش ماهی قزل‌آلا، کپور ماهیان و ماهی خاویاری تمرکز کنیم، ضمن اینکه در بسیاری از نقاط دنیا دو محصول پسته و خاویار سمبل کشاورزی ایران هستند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی آبزیان ایران افزود: واردات این ماهی به کشور به‌صورت فیله انجام گرفته و چون فرآوری شده و مصرف آن سهل‌الوصول است با استقبال خوبی مواجه شده است. اگرسازمان شیلات و سایر سازمان‌ها همکاری لازم را انجام دهند، قزل‌آلا و کپور ماهیان را نیز فیله و سپس عرضه بازار می‌کنیم همین استقبال از آنان می‌شود، امکان این کار نیز وجود دارد اما نمی‌دانم چه سیاستی پشت قضیه هست که فشارعجیبی وارد می‌شود که واردات ماهی تیلاپیا به کشور انجام شود.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید