بازماندگی ماهی در زنجان به 97 درصد ارتقا یافت

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

بازماندگی ماهی در زنجان به 97 درصد ارتقا یافت
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، از ارتقای 97 درصدی بازماندگی آبزیان پرورشی در این استان خبر داد.
محمود صیاد بورانی روز دوشنبه افزود: متوسط میزان بازماندگی ماهی در طول دوره پرورش در کشور 90 درصد است.
وی یادآورشد: در استان زنجان، به دلیل استفاده از ماهی های اصلاح نژاد شده، احداث استخرها با رعایت اصول فنی و مهندسی، رعایت فواصل یک مزرعه نسبت به مزرعه مجاور، بازدید رایگان کارشناسان شیلات از مزارع آبزی پروران از مهمترین عوامل تاثیرگذار در ماندگاری 97 درصدی ماهیان است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، ارایه نکات مهم به منظور اعمال مدیریت بهتر، آموزش چهره به چهره فعالان آبزی پرور و احداث سایت الگویی را از دیگر عوامل تاثر گذار در ماندگاری بالای آبزیان بیان کرد.

صیادبورانی با اشاره به احداث سایت الگویی خاطرنشان کرد: امسال سه مورد از استخرهای استاندارد، به عنوان استخر یا سایت الگویی استفاده می شود که آبزی پروران از این استخرها بازدید می کنند و آخرین دستاوردها و اطلاعات مورد نیاز در خصوص پرورش انواع آبزیان به آنها ارایه می شود.

وی ادامه داد: تعیین سایت الگویی برای شهرستان هایی است که به لحاظ تولید بالاتر از دیگر شهرستان ها قرار دارند.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: استفاده از غذای استاندارد و مناسب تر توسط آبزی پروران برای تغذیه آبزیان در افزایش میزان بازماندگی آن نیز بسیار مهم و تاثیرگذار است.

صیادبورانی اظهارکرد: بسیاری از استان ها در خصوص بیماری های ویروسی انواع آبزیان گریبانگیر و 50 درصد استخرهای آبزی پروری برخی از این استان ها غیر فعال شده، که خوشبختانه تاکنون موردی از این بیماری در مزارع آبزی پروری استان زنجان مشاهده نشده است.

وی تاکیدکرد: این استان با توجه به اقدامات موثری که در راستای ارتقا درصد بازماندگی انواع آبزیان انجام داده و همچنین در خصوص مزارع حد واسط ' استخرهایی که بچه ماهی تولید می کنند' جزو استان های برتر کشور می باشد.

به گزارش ایرنا، استان زنجان بیش از 400 مزرعه پرورش آبزی دارد که یکهزار و 650 نفر پرورش دهنده هستند.

شهرستان های ماهنشان و زنجان در پرورش انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی نسبت به سایر شهرستان های استان زنجان پیشرو هستند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید