از 400 مزرعه پرورش ماهی در زنجان، آبزیان 20 مزرعه بیمه هستند

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

از 400 مزرعه پرورش ماهی در زنجان، آبزیان 20 مزرعه بیمه هستند
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: از 400 مزرعه پرورش ماهی در این استان، تنها آبزیان 20 مزرعه بیمه هستند.
صیادبورانی افزود: طرح بیمه آزمایشی شامل، ماهیان سردآبی در استخرهای نیمه متراکم'استخرهای بتنی و خاکی'، فیل ماهیان خاویاری، ماهیان سردآبی در استخرهای خاکی و مراکز تکثیر میگو می باشد.
وی یادآورشد: بر اساس تصویب هیات مدیره صندوق بیمه محصولات کشاورزی، با بیمه کردن این آبزیان ریسک فعالیت برای آبزی پروران تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: از 32 مرکز شیلاتی کشور، تنها 24 استان تحت پوشش بیمه هستند که زنجان نیز جزو استان هایی است که تحت پوشش این طرح قرار دارد.

صیادبورانی ادامه داد: کل حق بیمه به ازای هر مترمربع محل پرورش ماهی 28 هزار ریال است که از این میزان، 18 هزار ریال سهم دولت و 10 هزار ریال نیز سهم بیمه گذار است.

وی، سیل، طوفان، رعد و برق، زلزله، بیماری های آبزیان، قطع برق منطقه به هر دلیل بیش از یک ساعت به شرط تامین شرایط لازم' تعبیه مولد برق' رااز جمله خطراتی برشمرد که بیمه آنها را تحت پوشش قرار می دهد.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: خشکسالی و تغییر کمیت و کیفیت منبع آب نیز از جمله مواردی است که بیمه آنها را تحت پوشش خود قرار می دهد.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: مدت قرار داد بیمه یک سال شمسی بوده و شروع تعهدات بیمه 24 ساعت بعد از امضای قرارداد خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیمه شامل حال آبزیان یک گرم تا 400 گرمی است افزود: قبل از این آبزیانی که کمتر از پنج گرم بودند بیمه نمی شدند.

صیادبورانی، با اشاره به مدیریت مطلوب واحد پرورشی بیمه شده، تاکید کرد: اگر این واحد در طول دوره های بیمه شده قبل غرامتی دریافت نکرده باشد، برای سال اول 10 درصد و با افزایش پنج درصدی برای دوره های بعد، حداکثر تا 30 درصد از تخفیف پرداخت سهم بیمه گذار برخوردار می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: در زمان حاضر بیش از 400 مزرعه پرورش آبزیان سردآبی و گرم آبی در استان زنجان فعال است که از این تعداد تنها 20 مزرعه توسط مزرعه داران، بیمه شده است.

صیادبورانی، عدم استقبال آبزی پروران از بیمه آبزیان را، عدم پرداخت خسارت بر مبنای قیمت تمام شده محصول ذکر کرد.

وی اظهارکرد: در استان زنجان پیشنهاد شده، مبنای پرداخت غرامت 70 درصد قیمت عمده فروشی محصول به عنوان مبنا قرار گیرد.

مدیرامور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این اداره از مزرعه دارانی که آبزیان خود را در برابر خطرات بیمه کنند و بیمه نامه را به شیلات تحویل دهند حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، امسال بیش از هشت میلیون بچه ماهی در بیش از 400 استخر آبزی پروری استان زنجان رها سازی شده است.

یکهزار و 650 نفر در استان زنجان پرورش دهنده انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی هستند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید