رهاسازی یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی کردستان آغاز شد

سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

رهاسازی یک و نیم میلیون قطعه بچه ماهی در منابع آبی کردستان آغاز شد
مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی استان کردستان از آغاز رهاسازی یک میلیون و 500 هزار قطعه بچه ماهی در منابع آبی استان در سال جاری خبر داد.
رحمان میرزایی افزود: اکنون این میزان بچه ماهی با ترکیب چهار گونه کپور معمولی، کپور علفخوار، بیگ هد و فیتوفاگ در منابع آبی استان در حال رهاسازی است.
وی تولید ماهی، رهاسازی و بازسازی ذخایر آبزی در منابع آبی را یکی از اقتصادی ترین شیوه های تولید آبزیان دانست و گفت: رهاسازی بچه ماهی کپور ماهیان (ماهیان گرم آبی) سبب تولید ماهی و تامین بخشی از پروتیین مورد نیاز جامعه و تصفیه بیولوژیکی منابع آبی می شود.
میرزایی با اشاره به شیوع بیماری ویروسی در ماهیان آزاد (VHS) در مزارع پرورش ماهی سردآبی سیروان سروآباد، از بهره برداری مجدد این مجتمع پرورش ماهی خبر داد.

وی با اشاره به دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور و نظارت دستگاه های ذیربط و همکاری پرورش دهندگان، گفت: به منظور کنترل این بیماری مرداد سال جاری همه مزارع از وجود ماهی تخلیه و عملیات ضد عفونی ترمیم و مرمت مزارع انجام شد.

به گفته مدیر امور شیلات و آبزیان جهاد کشاورزی کردستان با پیگیری های انجام شده از سوی مراکز تکثیر معتبر و مورد تایید سازمان دامپزشکی، بچه ماهی مورد نیاز مزارع تامین و عملیات راه سازی به وسیله پرورش دهندگان انجام شد.

وی اظهار کرد: در زمان حاضر همه مزارع پرورش ماهی فعال هستند و در آینده نزدیک ماهی تولید شده مجتمع سیروان روانه بازار مصرف می شود.

میرزایی یادآور شد: اکنون مرکز تکثیر مجتمع سیروان فعال است و بخشی از بچه ماهی مورد نیاز مزارع استان از طریق این مرکز تامین و رهسازی شده است.

فاز اول مجتمع سیروان سال 88 به بهره برداری رسید و سالانه 400 تن ماهی قزل آلای رنگین کمان تولید می کند، فاز دوم مجتمع نیز در صورت تامین اعتبار در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد و وارد چرخه تولید خواهد شد.

هم اکنون سه مجتمع بزرگ پرورش ماهی و پنج تعاونی صیادی با 487 نفر عضو و 70 مزرعه خرد و دو منظوره به ظرفیت هزار تن در استان کردستان فعالیت دارند.

ظرفیت تولید سالانه ماهیان سردآبی حدود دو هزار و 700 تن و ظرفیت تولید ماهیان گرمابی چهار هزار و 700 تن ماهی و ظرفیت تولید سالانه بچه ماهی سردآبی 13 میلیون قطعه و ظرفیت تولید ماهیان زینتی نیز 800 هزار قطعه است
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید