جشن پاسداشت روز جهانی تالابها در تالاب گندمان برگزار شد

یک‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

جشن پاسداشت روز جهانی تالابها در تالاب گندمان برگزار شد
در آستانه فرا رسیدن روز جهانی تالاب‌ها، جشن پاسداشت این روز با حضور گسترده مردم در تالاب گندمان برگزار شد.
جشن بزرگداشت روز جهانی تالاب‌ها توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان با همکاری سازمان مردم نهاد محیط زیستی تسنیم و حمایت دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در تالاب گندمان با حضور بیش از هزارنفر از مردم جوامع محلی حاشیه تالاب، دوستداران و فعالان محیط زیست برپا شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان 10 بهمن‎ماه در این مراسم اظهارکرد: متخصصان محیط زیست ارزش اکولوژیک تالاب‌ها را 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی برآورد می‌کنند.
شهرام احمدی با اشاره به اهمیت تالاب‌ها در تولید منابع طبیعی و زیستی، افزود: تالاب‌ها در کنترل سیلاب‌ها، پالایش و افزایش کیفیت آب، تثبیت جریان آب نهرها و رودخانه‌ها موثر بوده و زیستگاه مناسبی برای آبزیان و حیات وحش به وجود می‌آورند.

وی با برشمردن تعامل‌های ایجاد شده بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم نهاد و مردم محلی، همچنین مقایسه وضعیت سابق و کنونی تالاب گندمان، تصریح‌کرد: مشارکت مردم در برنامه‎های حفاظتی و احیای این تالاب می‎تواند به عنوان الگویی مناسب برای احیای تالاب‎ها مطرح شود.

احمدی از تلاش حفاظت محیط زیست استان برای ثبت جهانی تالاب گندمان خبر داد و با اشاره به برنامه‎های اثربخش احیا در این تالاب و سایر تالاب‌های استان، احداث پاسگاه‌های محیط‌بانی برای تالاب گندمان و چغاخور، احداث بندخاکی، اجرای برنامه‌های مطالعاتی و افزایش ضریب حفاظتی در این مناطق را به عنوان اقدامات حفاظت محیط زیست استان برشمرد.

وی افزود: تکمیل بند خاکی تالاب گندمان، راه‎اندازی مرکز پرنده نگری، تکمیل پروژه‎های مطالعاتی و پیگیری برای تخصیص حق آبه قانونی تالاب جزو مهم‎ترین برنامه‎های آتی خواهد بود که با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط و حمایت مردم محقق خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این مراسم با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست، طرح حفاظت از تالاب های ایران، دفتر کنوانسیون رامسر، دفتر سازمان ملل متحد (UNDP)، آموزش و پرورش استان و شوراهای اسلامی بخش گندمان، شهر گندمان، روستاهای حاشیه تالاب، دهیاران این روستاها و شهرداری گندمان، کانون پرورش فکری، حوزه مقاومت بسیج و برخی نهادهای دولتی و مردمی دیگر اجرا شد.

2 فوریه برابر با ۱۳ بهمن‌ماه، روز جهانی تالاب‌ها نام‌گذاری شده‌است. در چنین روزی در سال ۱۹۷۱ میلادی، برابر با ۱۳۴۹ خورشیدی و در شهر رامسر ایران، معاهده‌ای جهانی برای حفاظت از تالاب‌ها به تصویب رسید که به «معاهده رامسر» مشهور شد. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

تالاب گندمان در نزدیکی شهر گندمان از شهرستان بروجن قراردارد. این تالاب در لیست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری در ایران قرار دارد و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است. وسعت این تالاب ۹۸۰ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا ۲۲۱۹ متر است. منابع تامین کننده آب تالاب علاوه بر نزولات جوی، شامل چشمه‌های حاشیه تالاب و رودخانه آقبلاغ می‎شود.

به گزارش ایسنا، اجرای موسیقی محلی، سرود، بازی‎های بومی محلی، مسابقه عکاسی، تقدیر از فعالان حفظ تالاب و محیط زیست و تشکیل زنجیره انسانی جزو برنامه‎های این جشن بود
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید