برنامه ریزی هرمزگان برای تولید 25 هزارتن ماهی به روش پرورش درقفس

دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

برنامه ریزی هرمزگان برای تولید 25 هزارتن ماهی به روش پرورش درقفس
مدیر کل شیلات هرمزگان گفت: به منظور تضمین تامین غذایی و افزایش تولید امسال با صدورموافقت اصولی، زمینه لازم برای تولید 25هزار تن ماهی به روش پرورش در قفس در جزایر قشم و هنگام از توابع این استان فراهم شده است.
سید پرویز محبی از پرورش ماهی در قفس بعنوان یکی از راهبردهای جدی سازمان شیلات ایران نام برد و اظهار داشت: ظرفیت های لازم برای پرورش وتولید 90هزارتن ماهی در قفس در آبهای ساحلی این استان شناسایی شده است.
وی از بندرمقام، چیرویه، گرزه، بندرچارک، جزیره هندورابی، جزیره کیش، جزیره فارور، جزیره لارک، قشم و هنگام بعنوان مناطق پر ظرفیت هرمزگان برای پرورش ماهی در قفس نام برد.
مدیرکل شیلات هرمزگان خاطرنشان ساخت: ظرفیت های شناسایی شده در قالب هشت منطقه دسته بندی شده که تاکنون مجوز تولید 25هزارتن ماهی در قفس درجزایر هنگام و قشم صادر شده است.

این مقام مسوول از تولید ماهی در شرایط طبیعی، مقرون به صرفه بودن، حداقل نیاز به زمین درخشکی، هزینه های پایین و همچنین زودبازده بودن بعنوان مهم ترین مزیت های پرورش ماهی در قفس در سواحل استان هرمزگان نام برد.

محبی از تامین بچه ماهی بعنوان مهم ترین نیاز طرح های پرورش ماهی در قفس نام برد و یادآورشد: کارشناسان تنها مرکز بازسازی ذخایر جنوب کشور واقع در بندرکلاهی میناب در سال جاری به این مهم دست یافته اند.

به گفته وی زمینه لازم برای تکثیرحداقل هشت میلیون قطعه بچه ماهی دریایی در مرکز بازسازی ذخایر جنوب کشوردر سواحل میناب در 90کیلومتری شرق بندرعباس فراهم شده که می تواند بخشی از نیازطرح های پرورش ماهی در قفس این استان را تامین کند.

مدیرکل شیلات هرمزگان از تولید بچه ماهی هامور دربندرکلاهی میناب بعنوان یکی از طرح های مهم در دست اقدام نام برد و گفت: عملیات مولد گیری آن صورت گرفته تا در فصل مناسب تکثیر ماهیان هامور یعنی فصل بهار این مهم صورت پذیرد.

وی با تاکید بر حمایت جدی اداره کل شیلات هرمزگان ازصنعت پرورش آبزیان با محوریت پرورش ماهی در قفس ازعلاقه مندان به سرمایه گذاری دراین زمینه به ویژه دانش آموختگان مراکز آموزش عالی خواست برای کسب اطلاعات بیشتر به معاونت آبزی پروری این اداره کل مراجعه کنند.

محبی از افزایش مصرف جهانی ماهی، وجود بازارمناسب برای فروش ماهی پرورش یافته در قفس، کاهش صید ماهیان دریایی و همچنین سودآوری و اقتصادی بودن پرورش ماهی در قفس بعنوان مهم ترین تضمین برای سرمایه گذاری ایمن در این صنعت نام برد.

در اطلاعات منتشره روابط عمومی شیلات هرمزگان آمده است: این استان با برخورداری از یکهزارو400 کیلومتر نوارساحلی ومجمع الجزایر14 گانه در خلیج فارس و تنگه هرمزبعنوان قطب شیلات کشور و حتی منطقه مطرح است که تاکنون گام های مهمی از سوی این اداره کل در تحقق این مهم برداشته شده است.

این منبع با اشاره به افزایش فشار بیش ازظرفیت به ذخایر آبزیان خلیج فارس از توسعه سریع طرح های پرورش ماهی در قفس، دستیابی به تولید انبوه ماهیان با ارزش دریایی، ایجاد فرصت شغلی جدید و جلوگیری از صید غیرمجاز آبزیان بعنوان راهبرد جدی سازمان شیلات ایران برای مرتفع سازی این مشکل نام برده است.

از آنجایی که هرمزگان در تمامی زمینه های شیلاتی به ویژه پروش ماهی در قفس ظرفیت بالایی دارد به نظر می رسد اجرای هر گونه طرحی دراین زمینه در کمترین زمان ممکن بازدهی لازم و برگشت سرمایه را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید