بازدید استاندار خوزستان از هورالعظیم

یک‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید


بازدید استاندار خوزستان از هورالعظیم
مقتدایی نسبت به احیای این هور به هرشکل ممکن تاکید کرد.
مقتدایی استاندار خوزستان به همراه معاونین و جمعی از مدیران کل استان ازتالاب هورالعظیم بازدید کرد.
وی در این بازدید از مخازن آب یک، سه و ورودی آب به مخزن شماره ۴ دیدن کرد و در جریان فعالیت‌های این طرح‌ها قرار گرفت.
استاندار خوزستان در جلسه کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان که در سالن اجتماعات فرمانداری هویزه برگزار شد، درسخنانی نسبت به احیای هورالعظیم به هرشکل ممکن تاکید و گفت : حضور در منطقه بیشتر برای ایجاد حساسیت است و باید با ایجاد و پیدا کردن مسیرهای تعامل ،سرمایه ملی را حفظ کرده و نباید در هیچ زمینه ایی ضرر کنیم، درصدد این هستیم که تعدادی از دریچه سدهای رود کرخه را به منظور احیای هور العظیم باز کرده و این هور را به حیات خود بازگردانیم.
مقتدایی توضیح داد: هفته گذشته جلسه ایی در خصوص مدیریت آب هور العظیم در وزارت نیرو برگزار شد و نفت در این جلسه ملزم به اعطای ۱ میلیارد و ۲۳ میلیون متر مکعب آب به هور گردید و طبق قانون باید بعد از هر بهره برداری وضعیت محیط زیست را به حالت خود بازگرداند.
وی افزود: آنچه که مسلم است این است که بعضی از صدمات وارده قابل جبران هستند و بر اساس جبران پذیر و یا ناپذیر بودن باید اولویت بندی‌های خود را تعیین کنیم.مقتدایی اظهار کرد: صنعت نباید تعارضی با محیط زیست داشته باشد همانگونه که بسیاری از کشور‌ها با وجود داشتن صنعت و استخراج مواد اولیه آسیبی به محیط زیست نمی‌زنند، هزینه‌های زیست محیطی باید به هر نحوی پرداخته شود و باید سهم آن از میزان درآمد حاصل شده جدا شود.
رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان بیان کرد: گله ما بیشتر از مسئولین وزارت نفت است و در این راستا نیز تصمیماتی گرفته و آن‌ها را اجرایی خواهیم کرد.
استاندار خوزستان ادامه داد: این کارگروه ‌زادهٔ احساس مسئولیت‌ها بوده و برای حمایت از تالاب‌ها و سواحل تشکیل شده، این کارگروه برای اولین بار در استان خوزستان تشکیل شده و شاهد تشکیل آن در بقیه استان‌های کشور هستیم.
وی توضیح داد: اگر قرار است به مدعیان محیط زیست پاسخ دهیم همه موارد باید بر پایه یک تعامل ختم شود و بدانیم که بهترین تصمیم آن است که اتخاذ شده از بین جمع است.
مقتدایی گفت: بخش اول اقدامات ما باید مدیریت شرایط موجود باشد و همه مسائل باید به صورت کمی و کیفی لحاظ شوند تا با یک ضریب اطمینان بیشتر به موارد دیگر بپردازیم، بخش دوم نیز این است که درک کنیم که به دنبال چه چیزی هستیم و با داشته‌های فعلی مان اقدامات خود را برنامه ریزی کرده و انجام دهیم.
رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان عنوان کرد: در این جلسه و جلسات مشابه بازگشایی و انجام هرآن چیزی که حیات هور را به دنبال دارد، پیگیری خواهد شد.
وی به دبیراین کارگروه دستور داد تا طی گزارشی مشکلات و کاستی‌های شرکت‌های نفتی را مشخص کند و یک فرصت یک ماهه به آن‌ها داده شود . چنانچه اقدامات و وظایف خود را در قبال محیط زیست انجام ندادند بی‌تعارف اقدامات و فعالیت‌هایشان را متوقف کنیم و در این خصوص نیز نامه ایی به معاون اول رییس جمهور ارسال کرده و در خصوص تخلفات نفت گزارشی را ارائه می‌دهیم و بعد از پایان مهلت یک ماه از تردد خودروها ی آنان درمنطقه و فعالیت آن‌ها جلوگیری خواهیم کرد.
استاندار خوزستان افزود: اداره کل محیط زیست قدرت خود را به التماس داده است و باید در امور مربو ط به خود با جدیتی بیشتر وارد عمل شود و برای نکته اصلی که‌‌ همان حفظ تالاب است برنامه ایی تدوین کنیم و در سطح استانی و ملی برای آن اعتبارات هدایت کنیم.
وی اظهار کرد: در خصوص انتقال آب از اماکن مختلف به هور , آبخیز داری متولی انتقالات است اما جنبه تخصصی آن با سازمان آب و برق است و سایر مطالعات کار‌شناسی باید به وسیله این نهاد صورت گیرد.
رییس کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل استان خوزستان بیان کرد: در زمینه توریستی نیز برنامه‌هایی مدنظر است تا یک محیط تفریحی با سازگاری محیطی را در بهترین نقطه تالاب هور العظیم همانند تالاب شادگان اجرا کنیم و درصدد جذب گردشگر و مردم استان به این منطقه باشیم و امیدواریم با اجرای مصوبات این جلسات شاهد احیای این تالاب ارزشمند باشیم.
در ادامه این جلسه احمد سیاحی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندارخوزستان گفت: بازدید امروز در جهت پی گیری کارهای گذشته صورت گرفته است، اهمیت تالاب‌ها برکسی پوشیده نیست و اقدامات بسیار خوبی نیز در این زمینه صورت گرفته و تا تأمین حق آبه مورد نظر فاصله بسیاری داریم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: در جلسه ایی که در وزارت نیرو برگزار شد بر لزوم تعیین حقابه شیلات، کشاورزی و حقابه تالاب‌ها تأکید شد که به این منظور نیز حقابه تالاب‌ها به صورت جدا گانه تعیین گردید.
وی عنوان کرد: ارزش ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت تالاب هور العظیم معادل ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و باید با احیای تالاب و احصا کردن قابلیت‌های این منطقه بیشترین سود را نسیب خود کنیم.
مقتدایی در ادامه مسیربرگشت به اهواز از ایستگاه پرورش ماهیان بومی شهرستان سوسنگرد بازدید به عمل آورد و در جریان اجرای اقدامات آنان قرار گرفت.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور

دیدگاه خود را بیان کنید