تولید بیش از 15 هزار تن انواع آبزیان در کرمانشاه

دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

تولید بیش از 15 هزار تن انواع آبزیان در کرمانشاه
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت: 15 هزار و 500 تن انواع آبزیان از ابتدای سال‌جاری تاکنون در استان تولید شده است
کیومرث شهبازی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان کرمانشاه، اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 15 هزار و 500 تن انواع آبزیان در استان کرمانشاه تولید شده است.
وی با بیان اینکه استان کرمانشاه سهم عمده‌ای در تولید آبزیان میان استان‌های غیرساحلی کشور دارد، گفت: تولید 4 هزار و 900 تن انواع ماهی گرمابی در کاسه سدها و منابع آبی در سال 93 و تولید 2 هزار و 513 تن ماهی گرمابی در مجتمع شهدای قصرشیرین گویای قابلیت‌های آبزی‌پروری در استان است
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه تصریح کرد: طرح پرورش ماهیان گرمابی شهدای قصرشیرین از طرح‌های شاخص تولید ماهیان گرمابی در سطح کشور بوده که با تکمیل آن پنج هزار و 300 تن به تولیدات ماهیان گرمابی استان افزوده خواهد شد.

این مسئول میزان تولید ماهیان سردابی استان طی سال 93 را 10 هزار و 670 تن دانست و گفت: با اجرای پروژه‌های در حال مطالعه منابع آبی دشه، پایاب سدداریان، مرخیل، افشاران و خشکه‌رود جمعأ یک‌هزار تن به تولیدات این بخش افزوده شده و در صورت تحقق پروژه پایاب سد داریان به‌میزان 5 هزار تن ماهیان سردآبی به تولیدات استان اضافه می‌شود.

شهبازی با بیان اینکه مناطق گرمسیری استان مستعد تکثیر و پرورش میگوی بزرگ آب شیرین است، گفت: در حال حاضر کارگاه تکثیر میگوی قصرشیرین تنها مرکز تأمین‌کننده پست لارواین گونه پرورشی برای سایر نقاط کشور بوده و علاوه بر آن امکان تولید شاه‌میگوی آب شیرین نیز در دریاچه‌های پشت‌سدها وجود دارد.

وی از فعالیت پرورش ماهیان خاویاری در سه مزرعه استان با تولید 14 تن ماهیان خاویاری خبر داد و گفت: با اجرای پروژه‌های درحال مطالعه رودخانه گلین، سراب گرم و تنگ منصوری با امکان تولید یک‌هزار و 300 تن ماهیان خاویاری، تولیدات این بخش در آینده بیشتر خواهد شد.

به گفته مدیرکل شیلات استان کرمانشاه، تولیدکنندگان بخش تکثیر و پرورش ماهیان زینتی نیز با تولید یک میلیون و 860 هزار قطعه ماهی در استان فعالیت می‌کنند .

این مسئول یادآور شد: یک‌هزار و 196 تن آبزیان در آب‌های طبیعی و نیمه‌طبیعی استان تولید می‌شود که با اجرای پروژه پرورش ماهی در قفس در دریچه پشت سد‌های مخزنی زاگرس و شهدای گمنام تولیدات این بخش افزایش می‌یابد.

به گفته شهبازی، با اجرای پروژه عظیم سامانه گرمسیری و انتقال آب رودخانه سیروان به اراضی غیرمستعد کشاورزی امکان تولید ماهیان سردابی و گرمابی درشهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین وگیلان‌غرب فراهم خواهد شد.

وی بیان داشت: استان کرمانشاه با وجود بیش از 350 کیلومتر مرز مشترک بین‌المللی با اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق استعداد زیادی در زمینه صادرات محصولات شیلاتی دارد
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید