ذرات پلاستيکي شناور در آب مرجانها را تهديد مي کنند

جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

ذرات پلاستيکي شناور در آب مرجانها را تهديد مي کنند
نتایج مطالعات دانشمندان نشان می دهد که مرجان های دیواره بزرگ مرجانی در آبهای استرالیا میکروپلاستیک ها یا همان ذرات بسیار ریز پلاستیکی را می بلعند و با این کار حیات خود را به خطر می اندازند.
محققان استرالیایی که در این زمینه مطالعات دقیقی انجام داده اند اعلام کردند مرجان های دیواره بزرگ مرجانی که از ذخایر طبیعی محافظت شده بسیار ارزشمند این کشور محسوب می شود، بقایای پلاستیکی ریز را می بلعند. با توجه به این که زباله ها و بقایای پلاستیکی از اصلی ترین آلاینده های آبهای اقیانوس آرام هستند، محققان استرالیایی از پیامدهای زیست محیطی جذب پلاسیتک ها توسط مرجانها نگران هستند.
این تحقیق که توسط دانشمندان استرالیایی در داخل آزمایشگاه صورت گرفته و نتایج آن در نشریه quotation mark بیولوژی دریایی quotation mark منتشر شده است، نشان می دهد که مرجان ها پیوسته ذرات پلاستیکی شناور در آب را می بلعند اما سرعت بلعیدن این مواد توسط مرجان ها به مراتب آهسته از خوردن پلانکتون ها توسط این گروه از آبزیان است.
میا هوگنبوم، محقق دانشگاه جیمز کوک واقع در ایالت کوئینزلند در شمال شرقی استرالیا که در تحقیق یادشده مشارکت کرده است، هشدار داد اگر میزان آلایندگی توسط ذرات پلاستیکی در منطقه دیواره بزرگ مرجانی استرالیا افزایش پیدا کند، این خطر وجود دارد که به مرور زمان حفره درونی مرجانها که معده آنها محسوب می شود توسط مواد پلاستیکی که غیرقابل جذب هستند، پر شود و آنها را از بین ببرد.
ذرات بسیار ریز پلاستیکی را که قطر آنها کمتر از نیم سانتیمتر است، میکروپلاستیک ها می نامند.
دانشمندان استرالیایی هشدار دادند ذرات پلاستیکی در اعماق دریا در پولیپ های مرجان ها مشاهده شده است. این ذرات می توانند توانایی این ارگانیسم های زنده را در جذب مواد غذایی سنتی مورد نیاز خود از بین ببرد.
محققان استرالیایی همچنین از آبهای نزدیک دیواره مرجانی بزرگ که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند، نمونه برداری کرده و در آنها مقداری ذرات پلاستیکی از جمله پلی استرن و پلی اتیلن کشف کرده اند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، نتایج مطالعات محققان استرالیایی در حالی منتشر می شود که مقامات یونسکو بارها درباره وضعیت سلامت دیواره بزرگ مرجانی و پیامدهای منفی توسعه صنعتی، ریختن فاضلاب ها و زباله ها، صید بی رویه، آثار منفی پدیده گرمایش و حتی بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها بر این ذخیره طبیعی ارزشمند هشدار داده اند.
سازمان ملل متحد در سال دو هزار و دوازده اعلام کرد برنامه محیط زیست این سازمان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده است که در هر کیلومتر مربع از آب دریا حدود سیزده هزار قطعه کوچک زباله های پلاستیکی شناور هستند و در میان گستره های آبی جهان اقیانوس آرام شمالی از همه آلوده تر است
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید