روند نزولی ذخایرماهیان خاویاری به مرز بحران رسیده است

سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۵۷ بازدید
روند نزولی ذخایرماهیان خاویاری به مرز بحران رسیده است

رئیس گروه امور بین الملل سازمان شیلات جمهوری اسلامی ایران در کمیسیون «حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر» در باکو گفت: روند نزولی ذخایر ماهیان خاویاری که اکنون به مرز بحران رسیده ، نیازمند راهکارهای اساسی از سوی پنج کشور مرتبط است

مرتضی مهران پور روز سه شنبه در این نشست که با حضور نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر در پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد ، افزود: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را در جهت اجرای تصمیمات لازم برای احیای ذخایر ماهیان خاویاری دریای خزر اعلام کرده و در این راه گام های موثری برداشته است .
مهران پور، رها سازی بچه ماهیان خاویاری در حوزه جنوبی خزر و پرورش ماهیان خاویاری ، فعالیت های تحقیقاتی ، مبارزه با صید غیر مجاز در ایران را ازاقدامات حفاظتی انجام شده از سوی کشور مان در این زمینه خواند .
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران ضمن اولویت بخشی به موضوع حفاظت از منابع آبزی ، با سازماندهی و استقرار گارد تخصصی شیلاتی با اختیارات قانونی کامل برای مقابله و کنترل صید غیر مجاز و حفاظت از منابع دریای خزر برنامه و توان عملیاتی خود را بطور قابل ملاحظه ای گسترش داده است .

به گفته رئیس امور بین المللی سازمان شیلات کشورمان ، تبادل نظر ، انتقال تجربیات و افزایش هماهنگی بین کشورهای حاشیه دریای خزر از سختی و مشکلات مبارزه با صید غیر مجاز خواهد کاست .
مرتضی مهران پور در ادامه افزود: همکاری با سازمان های بین المللی و منطقه ای از اصول اجتناب ناپذیر در امر خزر است و امروزه سازمان های متعددی در این زمینه همکاری می کنند و لازم است تمامی کشورهای ساحلی با این سازمان ها همکاری داشته باشند .
وی یکی از اهداف ، این نشست را برقراری ارتباط دوستی و هماهنگی بین پنج کشور ساحلی خواند و ابراز امیدواری کرد، اعضا به اصل و هدف تشکیل این کمیسیون توجه بیشتری داشته و نهایت همکاری را با هم داشته باشند .
مهران پور گفت: تصویب موافقت نامه حفاظت و بهره برداری از منابع زنده آبی دریای خزر در مراجع داخلی پنج کشور حاشیه خزر و لازم الاجرا شدن آن بستر مناسب برای همکاری آماده کرده است .
سی هفتمین نشست کمیسیون حفاظت و بهره برداری بهینه از منابع زنده آبی دریای خزر به مدت سه روز با حضورمقامات پنج کشور حاشیه دریای خزر در باکو برگزار خواهد شد.

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید