کنترل محیط بهداشتی مزارع میگو نقش مستقیم در بهره وری دارد

چهار‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

کنترل محیط بهداشتی مزارع میگو نقش مستقیم در بهره وری دارد
معاون آبزی پروری اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: کنترل محیط بهداشتی و نظارت کامل بر چرخه تولید و برداشت در مزارع میگو نقش مستقیم و موثری در بهره وری و ارزش افزوده در این صنعت دارد.
عبدالرحمان پارسا در کارگاه آموزشی شناخت و مقابله با بیماری لکه سفید میگو در چابهار افزود: یکی از موضوعات و چالش های اصلی در صنعت میگو در دنیا و کشور شیوع بیماری ویروسی لکه سفید میگو است که باعث شد بسیاری از بهره برداران در سطح دنیا و ایران با ضررهای زیادی روبرو شوند.
به گفته وی، در سال های اخیر شیوع این بیماری ویروسی رکود در صنعت میگو را در منطقه درپی داشت که البته در سال جاری با تشکیل کارگروهی تخصصی و کارشناسی و بر اساس برنامه ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم خوشبختانه تولید و برداشت میگو در چابهار محقق شد و امید به بهره برداران این صنعت بازگشت.

پارسا خاطر نشان کرد: برای پیشگیری از ظهور مجدد بیماری لکه سفید میگو و در راستای توجه به اهمیت آموزش در توسعه پایدار با همکاری شرکت پلمیر کارگاه آموزشی شناخت و مقابله با بیماری لکه سفید میگو با حضور دو متخصص خارجی از کشورهای اسپانیا و بلژیک با حضور بهره برداران ، اساتید دانشگاه و دانشجویان و همچنین کارشناسان مرکز دامپزشکی استان و چابهار برگزار شد.

وی افزود: بازدید از ظرفیت های آبزی پروری منطقه و مرکز تکثیر و پرورش میگو و همچنین آزمایشگاه دامپزشکی توسط این کارشناسان خارجی و همچنین برگزاری جلسات کارشناسی پرسش و پاسخ برای ارتقا و موفقیت صعنت میگو از مهمترین برنامه های کاری در این کارگاه آموزشی بود.

معاون شیلات استان سیستان و بلوچستان با اشاره به استقبال خوب بهره برداران و علاقمندان به این صنعت و کیفیت بالای مطالب ارایه شده خاطر نشان کرد : استمرار این برنامه های آموزشی برای توسعه پایدار و همه جانبه شیلات و آبزی پروری از اولویت های این اداره کل برای رسیدن به اهداف سند توسعه شیلات استان خواهد بود.

پارسا با اشاره به اینکه شیلات و آبزی پروری و صنعت میگو با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های سواحل جنوب ایران در سیستان و بلوچستان می تواند محور توسعه منطقه باشد تصریح کرد: بر همین اساس سند توسعه شیلات استان سیستان و بلوچستان برای رسیدن به مرز یک میلیون تن محصول شیلاتی و حدود 300 هزار اشتغال تهیه و مصوب و گام های اولیه برای اجرایی شدن آن برداشته شده است.

دکتر ویکتوریا الدی سانز کارشناس از کشور اسپانیا در این کارگاه آموزشی یکروزه با ارایه تجربه های علمی و اجرایی خود برای بهره وری مناسب از صنعت میگو مهمترین نکته در توفیق این صنعت را مطمئن بودن از سلامت محیط مزارع در تمام مدت فعالیت های اجرایی دانست .

وی تصریح کرد: بعد از اطمینان از سلامت لاروهای میگوی خریداری شده بایستی همه عوامل محیطی را برای حفاظت از عدم آلوده شدن محیط به بیماری های مختلف بویژه بیماری لکه سفید کنترل کرد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید