آبزی پروری از راههای ارتقای توجیه اقتصادی فعالیت بخش کشاورزی است

دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

آبزی پروری از راههای ارتقای توجیه اقتصادی فعالیت بخش کشاورزی است
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزی پروری، یکی از راه های ارتقای توجیه اقتصادی فعالیت در بخش کشاورزی و ارزش افزوده این بخش می تواند باشد.
محمود صیادبورانی روز دوشنبه دافزود: میزان تولید محصولات کشاورزی و توجیه اقتصادی آن به عوامل مختلفی از جمله شرایط جوی، میزان منابع آبی موجود، چگونگی تامین و کیفیت نهاده ها و دیگر عوامل بستگی دارد.
وی خاطرنشان کرد: در صورت تنوع کشت و یا جایگزینی ارقام کشاورزی پر مصرف، با ارقامی که در طول دوره کشت و پرورش به آب اندکی نیاز دارند، می توان ارزش افزوده بخش کشاورزی را ارتقا داد.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزیان به عنوان گونه هایی که نیاز به آب کمتری دارند، در فصل کشاورزی و به صورت همزمان با فعالیت کشاورزی قابلیت تولید و پرورش را دارند، که این می تواند به عنوان پیشنهادی برای افزایش توجیه اقتصادی بخش کشاورزی قرار گیرد.

صیادبورانی تاکید کرد: با توجه به اینکه فعالیت آبزی پروری در کاهش کمیت آب کشاورزی تاثیر ندارد، طول دوره پرورش آبزیان شش ماه می باشد، افرادی که دارای پروانه چاه کشاورزی هستند، می توانند با ایجاد سازه 'بتنی یا خاکی' در محل خروجی آب از چاه، نسبت به ذخیره آب و پرورش آبزیان اقدام کنند.

وی اظهارکرد: طی سال های اخیر به ازای هر لیتر آب تازه ورودی به استخر یک تن ماهی تولید شده که با این میزان تولید حداقل 30 میلیون ریال سود خالص عاید کشاورزان آبزی پرور می شود.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، با تاکید بر اینکه به ازای یک تن تولید ماهی حدود 150 کیلوگرم در مصرف انواع کودهای شیمیایی فسفاته و ازته صرفه جویی می شود، گفت: علاوه بر این مهم کمیت و کیفیت محصول تولیدی نیز ارتقا می یابد.

صیادبورانی ادامه داد: بنابراین با توجه به وجود حدود 17 هزار حلقه چاه کشاورزی دارای مجوز در استان زنجان با خروجی آب بیش از 937 میلیون متر مکعب در فصل کشاورزی توان تولید حداقل 90 هزار تن انواع آبزیان در کنار فعالیت کشاورزی وجود دارد که می تواند حداقل دو هزارو 700 میلیارد ریال سود خالص عاید فعالیت بخش کشاورزی این استان خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امسال بیش از هشت میلیون بچه ماهی در بیش از 460 استخر آبزی پروری استان زنجان رهاسازی شده است.

یکهزار و 650 نفر در این استان پرورش دهنده آبزیان و حدود یکهزار نفر نیز به طور مستقیم در پرورش انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی مشغول فعالیت هستند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید