انتقال تجربیات بزرگ ترين بازار عمده فروشي آبزيان توكيو به ایران

پنج‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

انتقال تجربیات بزرگ ترين بازار عمده فروشي آبزيان توكيو به ایران
انتقال تجربیات بزرگ ترين بازار عمده فروشي آبزيان توكيو و جهان به ایران
دستاوردهای آموزشی نظام توزيع آبزيان در ژاپن و سيستم كار بازار عمده فروشي اسكيجي در اختیار مدیران و کارشناسان سازمان شیلات ایران قرار گرفت.
در جلسه كميسيون ملي تون ماهيان اقيانوس هند که با حضور اعضا و مدعوين از موسسه تحقيقات علوم شيلاتي كشور، بخش هاي مختلف سازمان و نمايندگان بخش هاي خصوصي در سالن جلسات سازمان شيلات ايران برگزار شد، گزارشي از سيستم كار بزرگ ترين بازار عمده فروشي توكيو و جهان، توسط رضا نوري دفرازي، كارشناس آمار و اقتصاد صيد معاونت صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران ارائه شد.
وي که طي سال جاري در دوره آموزشي مديريت منابع ماهيگيري در ژاپن حضور داشت و بر اساس بازديدي كه از بازار اسكيجي به عنوان بازار عمده فروشي مركزي توكيو داشت اقدام به تهيه و ارايه گزارش كاملي کرده است در ابتدا به نظام توزيع آبزيان در ژاپن پرداخت و سپس سيستم كار بازار عمده فروشي اسكيجي را تشريح کرد.
نوري با بیان این که ژاپن داراي 54 بازار عمده فروشي مركزي است كه با موافقت و تصويب وزارت كشاورزي، جنگلداري و شيلات تاسيس شده است و تعداد 721 بازار عمده فروشي محلي نيز با موافقت و تصويب استاندار هر استان تاسيس شده اند، اعلام کرد: اين بازارها بر اساس قانون بازار عمده فروشي كه زير نظر وزارت كشاورزي، جنگلداري و شيلات است فعاليت مي كنند؛ تا آنجا که در شهر توكيو 11 بازار عمده فروشي با سه بازار فروش مستقيم ماهي وجود دارد.

كارشناس آمار و اقتصاد صيد معاونت صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران با بیان این که بازارهای یاد شده علاوه بر ماهي، به عمده فروشي گوشت قرمز، ميوه، سبزيجات و گل هم مبادرت دارند، خاطر نشان ساخت: مالك بازار عمده فروشي اسكيجي، دولت توكيو است که در آن روزانه حدود 2400 تن محصول دريايي از 480 آبزي مبادله مي شود و آن را به يكي از بزرگ ترين بازارهاي عمده فروشي دنيا تبديل كرده است.

وی وسعت اين بازار بيش از 230 هزار متر مربع (به وسعت 54 زمين فوتبال) است و روزانه بيش از 30 هزار وسيله نقليه و 60 هزار نفر در آن تردد مي كنند، یادآور شد: افرادي شامل 7 شركت بزرگ عمده فروشي، 1100 عمده فروشان واسط، 400 خريدار مجاز و 14 هزار خريدار تجاري خُِرد در بازار فعاليت دارند.

به گفته كارشناس آمار و اقتصاد صيد معاونت صيد و بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران، كليه افراد ذكر شده به جز خريداران تجاري خُرد، مي بايست مجوز كسب توسط وزارت كشاورزي، جنگلداراي و شيلات ژاپن و دولت كلانشهر توكيو داشته باشند
منبع: ایانا

دیدگاه خود را بیان کنید