بردگان صید در قفس و آب های جنوب شرق آسیا

شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۸ بازدید

بردگان صید در قفس و آب های جنوب شرق آسیا
استفاده از نیروی کار اجباری در مناطق دور افتاده آب های اندونزی به منظور صید ماهی و فروش آبزیان در بازارهای جهانی از جمله آمریکا، وضعیت حقوق بشر در جنوب شرقی آسیا را زیر ذره بین قرار داد.
تازه ترین گزارش ها نشان می دهد بردگان صید در نقاط دورافتاده اندونزی، صادرات آبزیان به آمریکا و رستوران های این کشور در جنوب شرقی آسیا را تامین می کنند. این محصولات در آمریکا همچنین به عنوان غذای حیوانات خانگی به فروش می رسد.
رسانه های اندونزی با انتشار گزارش هایی روزگار صیادان غیرقانونی را که به صورت برده بکار گرفته می شوند، منعکس کردند. این افراد پس از فعالیت و هزاران کیلومتر دورتر از خانه و کاشانه خود در قفس های چوبی زندگی می کنند.
این برده ها در قفس هایی زندگی می کنند که به سختی می توانند در آن دراز بکشند. غذایشان کمی برنج و حبوبات است و پس از استراحت و خوردن غذا توسط کشتی ها و قایق های ماهیگیری به اجبار به دریا برده می شوند.

در روستای جزیره ای بنجینا و آب های اطراف آن در اندونزی، صدها مرد گرفتار شرکت ها و کشورهایی شده اند که در صنعت غذای دریایی فعالیت می کنند. این شبکه پیپچیده ارتباطات، این حقیقت را که برخی غذاهای دریایی به وسیله بردگان صید می شود را افشا نمی کنند.

براساس گزارش رسانه های اندونزی، بیشتر این کارگران میانماری هایی هستند که از مسیر تایلند با هدف کار اجباری به اندونزی آورده می شوند. صید این افراد به وسیله کشتی به تایلند فرستاده می شود و از آنجا در شبکه تجارت جهانی قرار می گیرد.

شرکت ها و فروشگاه های بزرگ و زنجیره ای آمریکا از جمله مراکزی هستند که از این گونه صیدها تغذیه می شوند. علاوه بر این، برندهای معروف غذای حیوانات خانگی نیز از دیگر مراکزی هستند که تجارت خود را بر اساس صید ماهی توسط بردگان میانماری انجام می دهند.

براساس گزارش یک خبرگزاری که در روزنامه جاکارتا گلوب منعکس شد، اسناد بردگی بیش از 40 نفر از این کارگران مشاهده شده است. این منابع خبری همچنین با رهگیری ماهواره ای کشتی ها در مسیر اندونزی به بنادر تایلند و سپس تعقیب آنها دریافتند که بار این کشتی ها به رستوران های مختلف در تایلند ارسال می شود.

مسلمانان میانماری برای فرار از فشار دولت و دست یافتن به یک زندگی بهتر خانه و کاشانه را ترک می کنند اما به دست قاچاقچیان انسان گرفتار و قربانی برده داری مدرن در کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا مانند تایلند، مالزی و اندونزی می شوند.

برخی گزارش ها نشان می دهد بسیاری از مسلمانان روهینگیا که برای فرار از ظلم بوداییان افراطی این کشور را ترک می کنند، گرفتار قاچاقچیان انسان شده و هر یک تا 450 دلار به ماهیگیران فروخته می شوند و در زندان های چوبی نگهداری شده و به بردگی گرفته می شوند.

براساس آمار سازمان خواربار و محصولات کشاورزی ملل متحد (فائو) در سال 2005 حدود 93.3 میلیون تن محصولات آبزی از طریق آب های آزاد و 48.1 میلیون تن دیگر نیز از طریق مراکز پرورش این گونه محصولات صید شده بود و در سال 2011 کل محصولات آبزی صید شده در جهان بیش از 178 میلیون تن گزارش شده است.

چین، پرو، ژاپن، آمریکا، شیلی، اندونزی، روسیه، هند، تایلند، نروژ و ایسلند به ترتیب بزرگ ترین کشورهای صید کننده آبزیان در جهان هستند.

ایسلند، ژاپن و پرتغال نیز به ترتیب بیشترین مصرف سرانه محصولات آبزی را دارند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید