گردشگری و سبزی پلو با ماهی شکم پر در سواحل مازندرانی خزر

دوشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

گردشگری و سبزی پلو با ماهی شکم پر در سواحل مازندرانی خزر
صید سالانه هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی در سواحل مازندرانی دریای خزر ،سنت طبخ سبزی پلو با ماهی در استان را چنان بین مردم و مسافران این خطه نهادینه کرد که این غذای با ارزش دریایی عامل رونق گردشگری در استانهای شمالی نیز شده است.
سبزی پلو با ماهیان تازه صید شده از دریای خزر و برنج محلی طارم در رستوران های ساحلی مازندران چنان طرفدار دارد که هر ساله به ویژه در تعطیلات نوروزی شماری از گردشگران فقط با هدف خوردن این غذا به مازندران سفر می کنند.
طبخ و صرف انواع ماهی در رستوران های مازندران به ویژه رستوران های ساحلی در جذب مشتری و گردشگر از اهمیت خاصی برخوردار است.
ماهی کفال،سفید، کپور ، اوزن برون و خاویار از مهمترین محصولات دریایی استان مازندران است که در بیشتر رستوران ها استان صرف می شود.
مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه سبزی پلو با ماهی منوی غذای تمامی رستوران ها به ویژه رستوران های 15شهرستان ساحلی مازندران قرار دارد، گفت: چندین رستوران نیز فقط انواع ماهی با طبخ به روش های مختلف ،سرویس دهی می کنند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 75 درصد مسافران و گردشگران که به رستوران های شهرهای ساحلی مازندران مراجعه می کنند، ماهی سفارش می دهند، خاطر نشان کرد :چندین رستوران منوی غذای ویژه ماهی دارند که سوپ ماهی ،سبزی پلو با ماهی شکم پر ، ماهی سرخ شده صرف می کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا ،به دلیل استقبال مردم به خوردن ماهی علاوه بر اینکه بازار ماهی فروشی محلی در تمامی نقاط شهری و روستایی استان مازندران در طول سال دایر است ، 12 بازار ماهی فروشی بهداشتی رسمی و سازمان یافته در شهرهای مختلف استان وجود دارد که 53شرکت تعاونی صیادی پره تولیدات انواع ماهی استخوانی را در این بازار ها عرضه می کنند.

عباسعلی شیخ تبار معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به وجود 12 بازار بهداشتی عرضه ماهی در استان اشاره کر و گفت: بالا بردن کیفیت محصولات و سازگار کردن ذائقه مصرف کنندگان با انواع ماهی از اهداف ایجاد بازار بهداشتی ماهی است.

وی به مقدار صید انواع ماهی از دریای خزر اشاره کرد و گفت: چهار هزار و دویست نفر از صیادان مازندرانی که تورهای خودرا از بیستم مهرماه پارسال در دریای خزر پهن کردند ، تاکنون موفق به صید سه هزارو 700تن انواع ماهی استخوانی ازدریا شدند.

وی با اشاره به اینکه انواع ماهی های استخوانی در بازار های استان عرضه می شود، ادامه داد: شیلات مازندران هر ساله به منظورآشنایی بیشتر بانوان به ویژه زنان خانه دار با فوایدگوشت ماهی وفراگیری روش های مختلف طبخ آبزیان، دوره های آموزشی طبخ ماهی را برگزار می کند.

وی تصریح کرد: ماکارونی ماهی،سالاد ماکارونی ،سوپ ماهی، قیمه ماهی،خوراک ماهی وقارچ،فیش برگر،،سالادکاردینال بافیله ماهی،ساندویج ماهی ،سس ماهی،کتلت ماهی،املت ماهی وپیاز،سالادپاستاوماهی وآش ماهی بصورت عملی آموزش داده می شود.

مازندران 337کیلومتر ساحل در دریای خزر دارد که هرساله بیش از هشت هزارتن انواع ماهی از این دریا صید می کند.

همچنین سالانه بیش از 60 هزار تن انواع ماهی پرورشی در استان مازندران تولید و به بازارهای مصرف داخلی و خارجی صادرات می شود.

بر اساس گزارش ستاد خدمات اجرایی مازندران تاکنون حدود هفت میلیون مسافر در تعطیلات نوروزی در استان اقامت کردند
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید