مصرف آب مزارع آبزی پروری زنجان بهینه سازی شد

یک‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۲ بازدید

مصرف آب مزارع آبزی پروری زنجان بهینه سازی شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: مصرف آب در مزارع آبزی پروری این استان بهینه سازی شد.
محمود صیاد بورانی افزود: میزان استفاده از آب تازه در مزارع آبزی پروری استان زنجان 90 درصد صرفه جویی شده است.
وی یادآورشد: با طراحی و احداث انواع استخرهای آبزی پروری دارای شکل هندسی و اصول هیدرولیک مناسب، ترویج استفاده از گونه ماهیان سریع الرشد و استفاده از خوراک استاندارد، ارایه آموزش های بروز به فعالان این بخش از کشاورزی از جمله مواردی است که موجب شده است تا 90 درصد در آب مصرفی این مزارع صرفه جویی شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان، همکاری با بخش خصوصی برای ساخت انواع تجهیزات مدرن آبزی پروری، آموزش مدیریت مناسب تولید به صاحبان مزارع، استفاده از انواع تجهیزات تصفیه پسماند و برگشت آب را از دیگر عوامل به منظور صرفه جویی در مصرف آب تازه در این مزارع برشمرد.
صیادبورانی اظهارکرد: بر اساس متوسط نرم دنیا، استفاده از آب تازه ورودی برای تولید هشت هزار و 65 تن ماهی سردآبی، هزار و 881 میلیون متر مکعب در سال آب مورد نیاز است.
وی ادامه داد: این عدد با استفاده از موارد بیان شده برای صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب تازه مزارع، از هزار و 881 میلیون مترمکعب در سال به 375 میلیون متر مکعب، در مزارع آبزی پروری استان زنجان کاهش یافته و 1506 میلیون مترمکعب صرفه جویی شده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: 375 میلیون مترمکعب آب به کار گرفته شده در مزارع آبزی پروری از چرخه منابع آبی حذف نشده است بلکه به واسطه نصب لوله یا کانال های مربوطه پس از رعایت اصول زیست محیطی به رودخانه های این استان هدایت شده است.
صیادبورانی یادآورشد: با توجه به اینکه ماهیان گرم آبی با استفاده از آب ذخیره شده در پشت سدهای خاکی پرورش می یابند و آبی که برای این گونه از ماهیان استفاده می شود دو منظوره است برای همین آب این مزارع پرورشی در خصوص صرفه جویی محاسبه نشده است.
وی افزود: آب این گونه مزارع هم برای کشاورزی و هم برای پرورش ماهیان گرم آبی مورد استفاده قرار می گیرد.
در زمان حاضر 1700 آبزی پرور در استان زنجان فعال هستند.
این استان دارای 480 استخر پرورش ماهیان سردآبی و گرم آبی است که از این تعداد در 410 مزرعه ماهیان سردآبی پرورش داده می شود.
در 45 استخر آبزی پروری انواع ماهیان گرم آبی پرورش داده می شوند که از این تعداد 35 استخر خاکی است.
از 480 استخر استان زنجان 10 استخر برای پرورش ماهیان زینتی و 9 مرکز هم در تولید بچه ماهیان فعال هستند.
شهرستان های ماهنشان، زنجان، ایجرود، طارم، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره به ترتیب نقش مهمی در صنعت آبزی پروری این استان دارند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید