برخورد با مراکز غیرمجاز عرضه ماهی قرمز در بم

چهار‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

برخورد با مراکز غیرمجاز عرضه ماهی قرمز در بم
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم گفت: با مراکز غیرمجاز عرضه ماهی قرمز در بم برخورد جدی صورت می‌گیرد
مسعود اسدی‌پور در بم اظهار داشت: شهروندان در حین خریداری ماهی قرمز به‌وضعیت ظاهری و عدم وجود لکه‌های پوستی بر روی بدن ماهی توجه کنند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در آستانه فرا رسیدن عید نوروز مردم اقدام به خریداری ماهی قرمز می‌کنند به‌همین منظور ساماندهی و نظارت بر مراکز عرضه ماهی قرمز به‌صورت ویژه در دستور کار شبکه دامپزشکی بم قرار دارد
اسدی‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه امروزه دامپزشکی نقش برجسته‌ای در تضمین بهداشت و سلامت جامعه دارد و برای رسیدن به این هدف نظارت بر بهداشت عمومی و مراکز زیرپوشش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به‌همین منظور بازرسی بهداشتی مراکز توزیع و فروش ماهیان قرمز اسفندماه و ایام عید نوروز در برنامه کاری دامپزشکی شهرستان قراردارد.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم افزود: افزایش تعداد و تراکم ماهی قرمز در یک آکواریوم همچنین عدم وجود هوادهی، فیلتراسیون، تغذیه و دمای مناسب نیز از عوامل مستعدکننده ابتلا این آبزیان به انواع بیماری‌ها است.

اسدی‌پور ضمن اشاره به خطر انتقال بیماری‌های مشترک به‌ویژه بیماری پوستی بین ماهی قرمز و انسان درخواست کرد تمام افراد به‌ویژه کودکان و افراد سالخورده و همچنین افراد مبتلا به آلرژی‌های پوستی از دست ‌زدن و تماس مستقیم دست با این ماهی‌ها اجتناب کنند و در صورت لزوم پس از تماس، دست‌ها را با آب و صابون شستشو دهند.

وی با تاکید بر عدم خرید ماهی از افراد دوره‌گرد، دست‌فروشان و سایر مراکز غیرمجاز عنوان کرد: ماهیان این مراکز به‌دلیل عدم رعایت شرایط و اصول بهداشتی از سلامت لازم برخوردار نیستند.

اسدی‌پور تاکید کرد: ماهی قرمز شب عید خود را از مراکز مجاز بهداشتی و زیر نظارت شبکه دامپزشکی شهرستان تهیه و از خرید ماهی بی‌قرار با باله‌های سائیده و تاخورده، دارای زخم یا لکه‌های پنبه‌ای سفیدرنگ روی بدن با چشم بیرون‌زده و پولک‌های ریخته جدا خودداری کنید.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بم از شهروندان بمی درخواست کرد از رها کردن ماهیان زینتی خود در رودخانه‌ها، چشمه‌ها و آب‌های آزاد اجتناب کنند و پس از ایام تعطیلات عید نوروز در مکان‌هایی که توسط شهرداری تعیین می‌شود، آنها را رها کنند.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید