سرنوشت رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت در انتظار 50 رودخانه گیلان

سه‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

سرنوشت رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت در انتظار 50 رودخانه گیلان
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: 50 رودخانه اصلی گیلان در حال ابتلا به سرنوشت آلوده زرجوب و گوهررود رشت هستند و این موضوع فاجعه‌انگیز است
محمدرضا برجی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با بیان اینکه اگر در حوزه مدیریت زیست‌محیطی در تعامل با طبیعت نباشیم جبران بسیار سخت می‌شود، اظهار کرد: گیلان چهار فصل با طراوت و معتدل دارد و باید نسبت به آنها توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه خردمندانه نیست به طبیعتی که به ما سود می‌رساند آزار برسانیم، تصریح کرد: توسعه نباید موجب نابودی محیط ‌زیست شود و تمام فعالیت‌های عمرانی باید ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشد
مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان کشور ایران را در کمربند خشک دانست و گفت: با بحران آب مواجه هستیم و به خاطر غفلت‌ها و توسعه مهم‌ترین زیستگاه‌ها را از دست دادیم و نتوانستیم جنگل‌های هیرکانی گیلان که فسیل‌های زنده هستند را درک کنیم.

وی توجه و به‌کارگیری سیاست‌های مقام معظم رهبری درباره محیط ‌زیست را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: برنامه‌های خوبی در این راستا در گیلان تدارک دیده شده و با توجه به اینکه موضوع زیست‌محیطی دغدغه اساسی دولت است اگر در این زمینه مدیریت صورت نگیرد جبران آن سخت‌تر می‌شود.

برجی گیلان را با دو میلیون و حدود 500 هزار نفر جمعیت عنوان کرد و افزود: هر ساله 15 برابر این جمعیت مسافر و گردشگر وارد گیلان می‌شوند و از طبیعت استان استفاده می‌کنند.

وی تولید زباله و پرت کردن آن در طبیعت را خوشایند ندانست و ادامه داد: وضعیت ریخت و پاش زباله از چابکسر تا آستارا در گوشه‌های خیابان‌ها فجیع است و تا زمانی که همکاری مردم نباشد موفقیتی در این راستا به دست نمی‌آید.

مدیر کل حفاظت محیط زیست گیلان با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت رودخانه‌های این استان خاطرنشان کرد: به دلیل وجود فاضلاب‌های خانگی و صنعتی، 50 رودخانه اصلی گیلان به سرنوشت آلودگی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود رشت ابتلا می‌شوند و این موضوع فاجعه‌انگیز است ضمن اینکه رودخانه‌ای در این استان نیست که مرکز تولید و تکثیر طبیعی آبزیان باشد.

وی تلاش برای نجات دو رودخانه زرجوب و گوهررود رشت از آلودگی و فاضلاب، یادآور شد: امیدواریم شاهد احیای رودخانه‌های زرجوب و گوهررود باشیم و این مسئله باید جزو مطالبات مردم از مسئولان باشد و مسئولان نیز باید پاسخ‌گوی مردم شوند
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید