تولید 7 هزار تن ماهی در کردستان

یک‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

تولید 7 هزار تن ماهی در کردستان
رئیس اتحادیه شیلات پالنگان از تولید 7 هزار تن ماهی در سال در این استان خبر داد.
عبدالله نعیمی در نشست استاندار کردستان با فعالان بخش کشاورزی استان در سنندج اظهار کرد: در گذشته ماهی کمتر در سبد کالایی مردم استان وجود نداشت، اما خوشبختانه امروزه تمایل به مصرف ماهی در بین مردم افزایش یافته است.
وی از تولید سالانه 7 هزار تن ماهی به صورت سالانه در استان خبر داد و بیان داشت: 4 تن از این میزان مربوط به صید و صیادی گرم آبی و 3 تن مربوط به آب‌های سردآبی است.
رئیس اتحادیه شیلات پالنگان تصریح کرد: این میزان تولید و صید ماهی در استان موجب ایجاد اشتغال پایداری و توسعه اقتصادی استان شده است.
نعیمی با بیان اینکه پرورش ماهی با وجود کمبود آب به دلیل کاهش نزولات آسمانی به دلیل اینکه با کمترین میزان آب می‌توان آن را انجام داد هنوز به قوت خود در استان باقی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات و خواسته‌های پرورش دهندگان ماهی در استان جلوگیری از صید غیرمجاز است.
وی با بیان اینکه برخورد جدی با صیادان غیرمجاز موجب دو اتفاق بسیار خوب در این حوزه می‌شود، گفت: ضمن ایجاد اشتغال پایدار مانع از تخریب‌های زیست محیطی می‌شود.
به گفته رئیس اتحادیه شیلات پالنگان، تکمیل طرح‌های نیمه تمام در بخش شیلات به ویژه تامین اعتبار برای اتمام فاز 2 مجتمع سیروان و اختصاص اعتبارات لازم برای راه‌سازی بچه ماهی در منابع آبی باید مورد توجه مسولان استان قرار گیرد.
نعیمی گفت: باید سالانه حدود چهار میلیون قطعه بچه ماهی در آبهای استان رهاسازی شود، اما متاسفانه به دلیل کمبود اعتبارات این میزان در سال‌جاری 1،5 میلیون قطعه بوده است.
رئیس اتحادیه شیلات پالنگان خاطرنشان کرد: این مهم متاسفانه ضمن کاهش در میزان تولید ماهی مانع اشتغالزایی نیز می‌شود.
نعیمی افزود: مبحث بیمه از دیگر مشکلات حوزه کشاورزی و مزرعه داری است که با وجود ریسک بالای کار در این بخش متاسفانه هیچ حمایتی در زمینه بیمه کشاورزان نداریم.
وی نبود منابع اعتباری در حوزه تولید ماهی قزل‌آلا را متذکر شد و بیان داشت: برای تولید 10 تن ماهی قزل‌آلا حداقل 70 میلیون تومان نیاز است که تامین این میزان اعتبار از توان کشاورزان خارج است.
رئیس اتحادیه شیلات پالنگان افزود: پرداخت تسهیلات با بهره‌گیری کم برای توسعه این بخش نیازی ضروری است که امیدواریم این مهم در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

نعیمی با بیان اینکه توجه به صنعت شیلات در بحث توسعه گردشگری باید مدنظر متولیان امر باشد تصریح کرد: تعطیلات نوروز امسال بیشترین آمار گردشگران مربوط به پالنگان بوده، اما متاسفانه از لحاظ زیرساخت‌های گردشگری کمترین توجهی به این منطقه گردشگری نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه تنها 10 درصد از کل مصرف ماهی کردستان عراق در آن کشور تولید و مابقی از طریق خلیج فارس و غیره صادر می‌شود، خاطرنشان کرد: این ظرفیت خوبی برای استان است از نظر اشتغال‌زایی و اقتصادی است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید