آغاز طرح تکثیر ماهیان استخوانی در آستارا

یک‌شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

آغاز طرح تکثیر ماهیان استخوانی در آستارا
رئیس اداره شیلات بندر مرزی آستارا از آغاز طرح تکثیر ماهیان استخوانی در رودخانه چلوند این شهرستان خبر داد.
صادق خاصی‌پور با اعلام خبر فوق اظهار کرد: این طرح که در سال جاری با همکاری بخشداری و شوراهای اسلامی بخش لوندویل اجرا می‌شود که هم‌اکنون در مرحله ایجاد کانال ورودی از دریا و هدایت ماهیان به استخر مصنوعی قرار دارد.
وی با بیان اینکه در اجرای این طرح اکیپ تکثیر مصنوعی توسط کارشناسان اداره کل شیلات استان گیلان در رودخانه چلوند آستارا مستقر می‌شوند، توضیح داد: صید ماهیان مولد و تعیین جنسیت (نر و ماده) تخم و اسپرم‌گیری و ارسال آن به مرکز تکثیر ماهی از مهمترین برنامه‌های مجریان این طرح است.
خاصی‌پور با تأکید بر اینکه طرح فوق در راستای کمک به بازسازی و ترمیم ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اجرا می‌شود، ادامه داد: حفظ و تقویت بخش صید و صیادی، پایداری شغل صیادی، حفظ ذخایر دریا، گسترش و توسعه آبزی‌پروری و ترویج و ارائه یافته‌های جدید شیلاتی از دیگر اهداف شیلات است.

وی در خصوص وظایف این اکیپ توضیح داد: به دلیل اینکه اکثر رودخانه‌های شمال کشور با تأثیر عوامل مختلف از جمله، آلودگی‌های شیمیایی، صنعتی، فاضلاب و ساخت و سازهای غیرمسئولانه ابنیه‌ها و پل‌ها، شرایط مناسب برای تخم‌ریزی ماهیان استخوانی را از دست داده‌اند، عمل تخم‌ریزی و اسپرم‌گیری در این طرح به روش مصنوعی انجام می‌شود.

رئیس اداره شیلات آستارا در پایان اظهار کرد: رودخانه چلوند به دلیل سنگلاخی بودن، داشتن بستر ماسه‌ای، دبی آب بالا و کیفیت فیزیک شیمیایی بسیار مطلوب، به عنوان رودخانه با اهمیت شیلاتی و یکی از مهم‌ترین زایشگاه‌های ماهیان استخوانی به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا، در روش تکثیر مصنوعی ماهیان استخوانی مراحل تخم‌گیری و اسپرم‌گیری به روش علمی و دستی انجام می‌شود و پس از استحصال اسپرم تخم، هچری‌ها جهت گذراندن مراحل «انکوباسیون» به مرکز تکثیر ارسال می‌شوند.

در این روش پس از تبدیل هچری‌ها به بچه ماهی به اوزان دو الی سه گرم، جهت رهاسازی در رودخانه چلوند، مجدداً به شهرستان بازگردانده می‌شوند. در سال گذشته پس از اجرای کامل و موفقیت‌آمیز این طرح بالغ بر پنج میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه مذکور رهاسازی شد
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید