ماهی سیباس با روش چرخش آبی در ایران تولید شد

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

ماهی سیباس با روش چرخش آبی در ایران تولید شد
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان گفت: عرضه ماهی سیباس یا شانک که برای اولین بار در خاورمیانه در زمینی به مساحت ۱۵۰۰ متر مربع در بوشهر پرورش داده شده است آغاز شد.
عیسی گلشاهی در نشست خبری در سازمان شیلات با اعلام این خبر گفت: سازمان شیلات برای اولین‌بار در خاورمیانه اقدام به راه‌اندازی پروژه تولید و پرورش ماهی‌های دریایی آب‌های گرم به صورت فوق متراکم و در سیستم مداربسته کرد که این پروژه از اواخر سال گذشته راه‌اندازی و در اواخر سال جاری محصول آن به بازار عرضه شد.
وی افزود: در این طرح 12 میلیارد تومان هزینه شده که یک‌سوم آن از طریق وام بانکی و مابقی توسط سهام‌داران تامین شده است.
مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با بیان اینکه ماهی شانک به 3 روش تولید می‌شود، خاطرنشان کرد: ماهی شانک از طریق 3 روش تولید در مزارع خاکی، کشت در داخل قفس دریایی و سیستم کشت از طریق چرخش آبی قابل انجام است که در کشور ما روش سوم مورد استفاده قرار گرفته است.

گلشاهی ادامه داد: پرورش ماهی شانک به روش سیستم کشت از طریق چرخش آبی (ریس) در زمینی به مساحت 1500 متر مربع و 500 تن تولید در سال در بوشهر در حال تولید است.

وی با اشاره به مزایای تولید ماهی از این طریق گفت: آب این پروژه مستقیما از طریق دریا استحصال شده که بعد از گرفتن املاح آب میکروب آن از طریق ازن و گذر از فیلترهای یووی از بین می‌رود.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان ادامه داد: ماهی تولید شده در این سیستم کاملا ارگانیک بوده و برخلاف سایر گونه‌های آبزیان در تولید آن از هیچگونه آنتی‌بیوتیکی استفاده نمی‌شود.

گلشاهی همچنین درباره خواص ماهی شانک گفت: ماهی سیباس آسیایی یا شانک دارای امگا3 فراوان و مقاومت بالا در برابر شوری آب، PH در دمای آب است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 100 تن ماهی در جهان تولید و مصرف می‌شود، اما براساس پیش‌بینی‌‌های فائو تقاضای بازار تا سال 2025 به 200 میلیون تن ماهی علاوه بر صید دریایی می‌رسد که برای تامین این مصرف نیازمند بهره‌گیری از روش‌های پرورش تولید انبوه هستیم.

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان همچنین با بیان اینکه در شرایط فعلی کمبود آب شیرین در جهان، پرورش آبزیان در مقایسه با سایر مواد پروتئینی به صرفه است، گفت: آب مورد نیاز برای تولید هر کیلوگرم ماهی 450 لیتر، مرغ 4330 لیتر، گوشت گوسفند 10400 لیتر و گوشت گاو 15500 لیتر است و بنابراین تولید ماهی برای تامین پروتئین کشور بسیار به صرفه است.

گلشاهی درباره میزان صادرات آبزیان در سال جاری گفت: در 11 ماهه ابتدایی سال جاری 52 هزار تن آبزیان به کشورهای امارات، کویت، عمان، لبنان و ویتنام و کشورهای اتحادیه اروپا نظیر ایتالیا و اسپانیا صادر شده است.

وی در ارتباط با صادرات آبزیان به روسیه گفت: بازار روسیه از بازارهایی است که به طور معمول به بازارهای سنتی گرایش دارد و روند پذیرش محصول از سایر کشورها را به کندی انجام می‌دهد اما مشکلات پیش روی صادرات آبزیان به روسیه برداشته شده و محصولات نظیر ماهی منجمد، تازه، فرآوری شده، کنسرو و دودی به این کشور قابل صدور است.

*افزایش 15 درصدی قیمت ماهی قزل‌آلا

مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان در پایان گفت: به دلیل تداوم بیماری VHS در سال جاری از میزان تولید قزل‌آلا در کشور کاسته شده است و قیمت این محصول در بازار مصرف افزایش 15 تا 20 درصدی را تجربه کرده است.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید