صادرات 173 میلیون دلاری آبزیان در 11 ماهه امسال

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

صادرات 173 میلیون دلاری آبزیان در 11 ماهه امسال
معاون سازمان شیلات ایران از کاهش سه درصدی صادرات آبزیان ایرانی طی 11 ماهه امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: تا پایان امسال صادرات محصولات شیلاتی از مرز 300 میلیون دلار صادرات انجام شده در سال گذشته می‌گذرد.
عیسی گلشاهی امروز دوشنبه در نشستی در سازمان شیلات اظهار کرد:‌ طی 11 ماهه امسال 52 هزار تن انواع آبزیان به ارزش 173 میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شد که نسبت به سال گذشته سه درصد کاهش داشته است.
وی افزود: عمده دلیل کاهش نسبی میزان صادرات آبزیان در سال جاری تاخیر دو ماهه در آغاز صادرات میگو بود، چرا که امسال برخلاف سال‌های گذشته ذخایری برای صادرات نداشتیم و همه میگوی تولید شده مورد نظر برای بازارهای جهانی در سال گذشته صادر شده بود، بنابراین صادرات میگو پس از فصل برداشت امسال آغاز شد.
معاون بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات ادامه داد: با توجه به روند افزایشی صادرات میگو و آبزیان پس از فصل برداشت میگو تاکنون پیش بینی می شود میزان صادرات آبزیان تا پایان امسال به بیش از 300 میلیون دلار سال گذشته برسد.

گلشاهی گفت: میزان صادرات میگو در ایران تا پایان بهمن ماه امسال حدود 20 تن به ارزش 47 میلیون دلار بوده است که 19 درصد وزنی و 24 درصد ارزشی صادرات آبزیان ایران را به خود اختصاص داده است.

وی اعلام کرد: عمده صادرات آبزیان به مقصد کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند ویتنام، چین، کره جنوبی، کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات، کویت،‌ عمان و کشورهایی مانند لبنان، ایتالیا و اسپانیا بوده است.

معاون بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات تصریح کرد:‌در سال های گذشته عمده صادرات میگو کشورهای اتحادیه اروپا مانند ایتالیا و اسپانیا بود به گونه ای که اسپانیا 55 درصد بازار میگو ایران را در اختیار داشت اما طی سالیان گذشته به دلیل مسائلی مانند تحریم ها بازارهای جایگزین توسعه یافتند و در ابتدا امارات با 51 درصد سهم در بازار میگو رتبه نخست را از آن خود کرده بود و هم اکنون ویتنام با حدود 50 درصد سهم در بازار میگوی ایرانی این جایگاه را از امارات گرفته است.

به گفته گلشاهی، در صورت رفع تحریم ها و توانایی ایران در صادرات مستقیم میگو به کشورهای اتحادیه اروپا مانند اسپانیا و ایتالیا مسلما قابل ارزآوری و کسب درآمدهای بیشتر برای بازار میگو افزایش می یابد.

وی اظهار کرد: بازار روسیه بازار جدیدی است و توافقات با این کشور به گونه ای انجام شده که حتی اگر تحریم های روسیه برداشته شود همچنان قادریم تا آبزیان ایرانی را به این کشور صادر کنیم اما روند بررسی نیازمندی‌های آن‌ها و توانمندی‌های ایران برای صادرات محصولات شیلاتی و همچنین بررسی امکانات و بسترهای صادراتی مانند تسهیلات بانکی و سیستم حمل و نقل قدری زمان بر است.

معاون بهبود کیفیت و توسعه بازار آبزیان سازمان شیلات اعلام کرد: با ورود روسیه به مجموعه بازارهای صادراتی آبزیان طی مدت کوتاه اخیر، صادرات قزل آلا نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که طی 11 ماهه سال جاری 3000 تن ماهی قزل‌آلا به کشورهای مختلف صادر شده است که انتظار داریم طی سال آینده با افزایش چشمگیر آن نسبت به امسال مواجه باشیم.

گلشاهی با بیان این‌که کاهش نسبی تولید ماهی قزل‌آلا طی سال جاری در نوسانات قیمت این محصول موثر بوده است، گفت: با توجه به بالا بودن تقاضا برای ماهی قزل آلا در کشور کاهش نسبی تولید آن در قیمت قزل‌آلا تاثیر داشت؛ به گونه‌ای که طی 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به صورت میانگین 11 درصد قیمت قزل‌آلا افزایش یافت و این میزان نسبت به ماه گذشته نیز هفت درصد افزایش را نشان می دهد که البته در برابر سطح عمومی تورم در کشور می توان میزان نوسان قیمت قزل‌آلا در بازار را طبیعی قلمداد کرد.

وی با بیان این که واردات ماهی قزل آلا علیرغم کاهش تولید، افزایش چندانی نداشته است، گفت: طی 11 ماهه سال گذشته 10 هزار و 700 تن واردات ماهی تجاری مانند قزل آلا داشته‌ایم که در سال جاری به 11 هزار تن رسیده است
منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید