چالش های پیش روی صادرکنندگان آبزیان

شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶  ۰ نظر   ۶۷ بازدید
چالش های پیش روی صادرکنندگان آبزیان

در شرایط کنونی مشکلات متعددی نظیر نبود زیرساخت های لازم برای صادرات آبزیان تازه به بازارهای هدف پیش روی صادرکنندگان است که امسال با رفع بخشی از این موانع قزل آلا تازه به روسیه فدراتیو، امارات و قطر صادر شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به چالش های پیش روی صادرات محصولات شیلاتی بیان کرد: در شرایط کنونی مشکلات متعددی نظیر نبود زیرساخت های لازم برای صادرات آبزیان تازه به بازارهای هدف پیش روی صادرکنندگان است که امسال با رفع بخشی از این موانع قزل آلا تازه به روسیه فدراتیو، امارات و قطر صادر شد.

دکتر حسن صالحی طی یک گفتگوی رسانه ای در رابطه با صادرات آبزیان افزود: برای صادرات قزل آلای تازه از کشورهای اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی تقاضاهایی داریم که انتظار می‌رود با رفع مشکلات زیرساختی این کشورها به زودی به این جرگه بپیوندند.

رئیس سازمان شیلات از متوسط رشد سالانه 20 درصدی صادرات محصولات شیلاتی در بازار خبر داد و گفت: براساس آمار هشت ماهه گمرک، امسال حدود 412 میلیون دلارمحصولات شیلاتی به بازارهای هدف صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد رشد یافته است.
وی با اشاره به اینکه تراز تجاری بخش شیلات در سال‌های اخیر مثبت بوده است، بیان کرد: همه ساله میزان صادرات محصولات شیلاتی بر واردات پیشی داشته است به طوریکه سال گذشته واردات 20 درصد کاهش یافت.
*صادرات قزل‌آلا 300 درصد رشد داشت.
به گفته دکتر صالحی صادرات قزل آلا از 10 هزارتن در سال 94 به 30 هزارتن در سال گذشته رسید که این امر بیانگر رشد 300 درصدی صادرات قزل‌آلا است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه کشورها خواهان قزل‌آلا با وزن بالای 1.5 تا 2 کیلوگرم هستند، مزارع خاصی برای صادرات قزل‌آلا هدف گذاری شده است.
وی با بیان این که در سفر هیئت بلند پایه اروپایی در ماه گذشته به ایران، قزل آلا جزء لیست صادراتی به این کشور قرار گرفت، افزود: در صورت فراهم کردن زیرساخت‌ها با برخی کشورها برای صادرات و واردات محصولات دامی نیازمند توافقنامه دو جانبه هستیم که اقدامات مناسبی میان سازمان دامپزشکی ایران با روسیه و چین صورت گرفته است.
دکتر صالحی با اشاره به این که سال گذشته صادرات قزل آلا به روسیه کلید خورد، بیان کرد: با توجه به اختلافات روسیه با اتحادیه اروپا تلاش‌هایی جهت استفاده از ظرفیت بازار روسیه صورت گرفت که در سال‌های اخیر تواستیم تعرفه صادرات را از 19 به 3 تا 6 درصد بسته به فراوری محصول کاهش دهیم، ضمن آنکه قزل آلای تازه با تعرفه 2.5 تا 3 درصد به این بازار صادر می‌شود.

وی با اشاره به این که امسال صادرات 30 هزارتن قزل آلا به بازارهای صادراتی هدف‌گذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت نامحدود روسیه فدراتیو انتظار می‌رود که این امر تا پایان سال محقق شود

منبع : روابط عمومی سازمان شیلات ایران

دیدگاه خود را بیان کنید