60 هزار قفس پرورش ماهی در دریاهای کشور ساخته می شود

شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

60 هزار قفس پرورش ماهی در دریاهای کشور ساخته می شود
مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور از ساخت 60 هزار قفس پرورش ماهی در دریای خزر و مناطق دریایی جنوب کشور طی یک دهه آینده خبر داد.
یدالله شمایلی به وجود ظرفیت های مناسب برای پرورش آبزیان در کشور اشاره کرد و گفت : وجود حدود سه هزار کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب نه تنها ظرفیت و فرصت مناسبی برای تامین بخش عمده ای از مواد غذایی کشور است ، بلکه از این طریق می توان با فعال کردن صنایع جانبی و حتی رونق گردشگری برای هزاران نفر شغل ایجاد کرد.
وی افزود : بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید تا افق 1404 ظرفیت پرورش آبزیان در قفس در کشور به حدود 80 هزار تن برسد که 60 هزار تن آن ماهی و 20 هزار تن دیگر هم میگو و ماهیان خاویاری است.
او پرورش این مقدار آبزی در قفس را در یک دهه آینده امکان پذیر دانست و ادامه داد : تنها آب های ساحلی دریاهای شمال و جنوب کشور ظرفیت پرورش یک میلیون تن ماهی در قفس را دارد و لازمه بهره برداری از این ظرفیت سرمایه گذاری و حمایت از طرح های پرورش ماهی در قفس بویژه از سوی بخش خصوصی است.

شمایلی خواستار حمایت بیشتر جهاد کشاورزی و شیلات از سرمایه گذاران حوزه پرورش ماهی در قفس از طریق فراهم کردن زیرساخت های لازم شد و اظهار داشت : موسسه جهاد نصر نیز همسو با تاکید رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدات داخلی از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این زمینه حمایت می کند.

وی پرورش ماهی درقفس در آب های ساحلی دریای خزر در منطقه نوشهر را بزرگ ترین پروژه در نوع خود در مازندران معرفی کرد و افزود : در این پروژه دو مزرعه با 16 قفس به قطر۳۰ متر و ارتفاع ۱۰ متر احداث شده است که هر قفس ظرفیت تولید ۳۵ تن ماهی را دارد.

شمایلی گفت : به دنبال ایجاد قفس های دیگری در دریای شمال از جمله مناطق توسکاتک، سرخرود، انزلی، قدسرا، لاریم و نوشهر و سه نقطه در سواحل جنوب کشور و همچنین پشت سدهایی تامین کننده آب کشاورزی هستیم.

وی اسکله، کشنده های مورد نیاز، ایجاد زنجیره های پرورش، بازار داخلی و خارجی و فرآوری محصولات را برای توسعه طرح پرورش ماهی در قفس ضروری دانست و افزود : در راستای تولیدات آبزیان در قفس نیز با اعزام تیم های ویژه از تجارب کشورهای پیشرفته در این زمینه همچون نروژ، چین و ترکیه بهره خواهیم برد
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید