قطع حق آبه رودخانه بالیخلو اردبیل حیات آبزیان را به مخاطره انداخت

یک‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

قطع حق آبه رودخانه بالیخلو اردبیل حیات آبزیان را به مخاطره انداخت
قطع حق آبه رودخانه بالیخلو اردبیل از سوی شرکت آب منطقه ای اردبیل حیات آبزیان این رودخانه را به خطر انداخت.
به دنبال این اقدام که موجب خشک شدن بستر این رودخانه شد نیروهای خدمات شهری و آتش نشانی شهرداری اردبیل با همراهی مسوول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بکارگیری خودروهای آبرسانی برای نجات حیات ماهی ها و سایر آبزیان گرفتار در بستر خشک این رودخانه که بتدریج در حال تلف شدن بودند به صورت مداوم نسبت به آبرسانی به بخش های مورد نیاز رودخانه بالیخلو اقدام کردند.
معاون خدمات شهری شهرداری اردبیل در حاشیه این عملیات گفت: با گذشت پنج روز از زمان قطعی حق آبه رودخانه بالیخلو با پیگیری های انجام شده از سوی این معاونت با شرکت آب منطقه ای اردبیل تلاش کردیم تا دوباره شاهد جاری شدن آب در بستر این رودخانه باشیم.

سید محمد مدنی افزود: کار هدایت و روان سازی آب در بستر رودخانه بالیخلو که رودخانه ای درونشهری است در اختیار شرکت آب منطقه ای اردبیل است.

او به حیات طبیعی ماهی ها و آبزیان در بستر رودخانه بالیخلو اشاره و اظهار کرد: قطعی حق آبه این رودخانه درونشهری علاوه بر تاثیر نامناسبی که می تواند بر سیمای عمومی شهر داشته باشد حیات طبیعی آبزیان را هم با مخاطرات جدی مواجه کرده است.

وی تاخیر شرکت آب منطقه ای اردبیل در روان سازی مجدد حق آبه رودخانه بالیخلو را دلیل اصلی به خطر افتادن حیات آبزیان این رودخانه بیان کرد و گفت: نیروهای خدماتی و آتش نشانی شهرداری اردبیل برای پیشگیری از تلفات آبزیان و کاستن از آسیب های زیست محیطی تا زمان جاری شدن دوباره آب در بستر نیمه خشک مانده رودخانه با خودروهای مجهز به تانکر آب نسبت به آبرسانی به آبزیان رودخانه اقدام می کنند.

وی افزود: تاکنون هیچ توضیحی در زمینه علت قطعی آب از سوی این شرکت دریافت نکرده ایم و امیدواریم ومسوولان این شرکت با در نظر گرفتن اهمیت این موضوع و با مسوولیت پذیری بیش از پیش و با اتخاذ تصمیمات جدی از قطعی مجدد آب این رودخانه جلوگیری کنند.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری اردبیل ، مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل هم گفت: با دستور شهردار اردبیل مبنی بر ضرورت جلوگیری از افزایش تلفات آبزیان رودخانه بالیخلو هماهنگی های لازم با ایستگاه های آتش نشانی مستقر در شهر برای آبرسانی به آبزیان این رودخانه انجام شد.

آتش پاد فضیلت ابراهیمی افزود: با حضور به موقع نیروهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل و با آبرسانی به موقع به بخش های در خطر خشکی کامل رودخانه بالیخلو از افزایش تلفات آبزیان این رودخانه جلوگیری شده است.

وی گفت: تلاش برای نجات جان انسان ها و سایر موجودات زنده از وظایف اصلی و تعریف شده نیروهای امداد و نجات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل است.

مسوول حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل نیز گفت: نیروهای آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اردبیل با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان در راستای حفاظت و صیانت از ماهی ها و سایر آبزیان رودخانه بالیخلو که یکی از رودخانه های مهم شهر اردبیل محسوب می شود نسبت به این کار اقدام کرده اند.

ودود رستم نژاد ناهماهنگی های به وجود آمده از سوی شرکت آب منطقه ای اردبیل را علت قطع حق آبه رودخانه بالیخلو ذکر کرد و با بیان این که در یک هفته اخیر قطعی آب آسیب هایی به آبزیان رودخانه وارد کرده افزود: بنا به اهمیت حفظ حیات موجودات آبزی در این رودخانه و همچنین به دلیل اهمیت مسائل زیست محیطی در زمینه رودخانه درونشهری بالیخلو از متولیان امر در شرکت آب منطقه ای اردبیل باید هر

چه سریع تر نسبت به رفع مشکل قطعی حق آبه این رودخانه اقدام کنند.

رودخانه بالیخلو یکی از رودخانه های دایمی استان اردبیل است که از گردنه بالخلی در جنوب غربی شهر نیر حد فاصل دو رشته ˈ بزقوش ˈ و ˈ سبلان ˈ سرچشمه می گیرد.

از جمله سرشاخه های مهمی چون برجلوچای ، سقزچی چای ، آغلاغان ، جوراب چای ، درویش چای ، لاطران چای در مسیر به این رودخانه پیوسته و آن را پرآب می سازند.

این رودخانه با گذر از وسط شهر اردبیل سرانجام در شمال این شهر به رودخانه قره سو می پیوندد. این رودخانه در تاریخ اردبیل به پرآبی و طغیان های بی شمار و داشتن ماهی های فراوان معروف بوده است.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید