۵ رودخانه آستارا از دام‌های غیرمجاز ماهیگیری پاکسازی شد

سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۳۹ بازدید

۵ رودخانه آستارا از دام‌های غیرمجاز ماهیگیری پاکسازی شد
با حکم دادستان آستارا پنج رودخانه مهم این شهرستان که محل اصلی تولید مثل ماهیان استخوانی هستند از دام های غیر مجاز ماهیگیری پاکسازی شد.
همه‌ساله با شروع فصل تخم‌ریزی و مهاجرت ماهیان استخوانی در اواخر سال به رودخانه‌های سرد کوهپایه‌ای شهرستان مرزی بندر آستارا، برخی افراد سودجو اقدام به مسدود کردن مسیرهای رودخانه، از طریق سد و دام‌گذاری به اشکال مختلف کرده و با استفاده از تورهای فلزی و موانع چوبی و سنگ مانع از تردد ماهیان به بالادست رودخانه‌ها و تخم‌ریزی آنها می‌شوند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آستارا در این رابطه اظهار داشت: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا براساس وظیفه ذاتی خود و به منظور حفظ ذخایر ژنتیکی آبزیان دریای خزر، طی دو روز اقدام به تخریب و آزادسازی مسیرهای تردد ماهیان در رودخانه‌های مهم آستارا کرد.
شهروز قلی‌نژاد رودخانه‌های آقچای، مرداب، عباس‌آباد، چلوند و رودخانه لوندویل را از مهم‌ترین رودخانه‌های ویژه تردد و تخمگذاری ماهیان استخوانی عنوان کرد و افزود: در جریان آزادسازی رودخانه‌های مذکور، ۲۶ دهنه سد و ۴۰ دستگاه تله و دام‌های غیرمجاز ماهیگیری توسط نیروهای اداره حفاظت محیط زیست آستارا و با همکاری امور آبیاری، شیلات، امور آب غرب دور، نیروی انتظامی و مرزبانی و حراست دریا و با استفاده از دو دستگاه بیل مکانیکی جمع‌آوری شد.

وی با بیان اینکه در این رابطه ۱۰ متخلف زیست‌محیطی شناسایی و تحت پیگرد قضایی قرار گرفتند، گفت: در حال حاضر ۲۳ مانع از جمله سازه‌های بتنی، سدهای انحرافی، پل‌ها و مسیرهای لوله‌گذاری شرکت گاز، بدون در نظر گرفتن شرایط زیست‌محیطی در محل رودخانه‌های سطح شهرستان احداث شده‌اند که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با ارگان‌های ذیربط تا سال آینده معبر گذری برای ماهیان استخوانی در آنها ایجاد خواهد شد.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید