ترويج پرورش ماهي در محيط‌هاي محصور مهمترين دغدغه شيلات استان گيلان است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۶۷ بازدید

بخش خصوصي با جديت بيشتري در حوزه پرورش ماهي در محيط هاي محصور وارد شوند

حجت سعيدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خزر- اظهار داشت: در حال حاضر مهمترين دغدغه شيلات استان، ترويج پرورش ماهي در محيط‌هاي محصور است؛ از دهه فجر سال گذشته، پرورش ماهي در قفس را آغاز کرده‌ايم.

وي ادامه داد: شيلات گيلان به اين نتيجه رسيده است که با توجه به افزايش روزافزون جمعيت تنها نبايد چشم به دريا دوخت هرچند که فعالان شيلات در سال‌هاي اخير با پرورش ماهي در استخر و مزارع خود گامي در راستاي توليد بيشتر برداشته‌اند اما براي اين‌که مصرف اين پروتئين سالم در بين مردم جامعه افزايش يابد و براي اين‌که فرهنگ مصرف آبزيان را نهادينه نماييم نياز است به فکر توليد بيشتر باشيم تا بتوانيم محصولات شيلات را با قيمت کمتر در اختيار مصرف کنندگان قرار دهيم.

سعيدي با اشاره به توليد آبزي در قفس‌هاي دريايي، افزود: پرورش ماهي در قفس شيوه‌اي است که در آن ماهيان در يک محيط کاملا محصور در منابع آبي پرورش داده مي‌شوند؛ اين شيوه مي تواند توليد گوشت ماهيان را تا 200 هزار تن در گيلان افزايش دهد و علاوه بر اين امر، باعث ايجاد اشتغال پايدار براي 20 هزار نفر به صورت مستقيم و غيرمستقيم شده و همچنين باعث ارزآوري و در نهايت صادرات مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد: تلاش مي‌كنيم علاوه بر استفاده از ظرفيت 700 کيلومتري خط ساحلي استان در جهت پرورش ماهي، از مخازن سدها و آب بندان‌ها نيز استفاده کرده و بخش خصوصي را با جديت بيشتري وارد عمل کنيم تا بتوانيم از فشاري که به ذخاير دريايي وارد مي‌شود، بکاهيم.

سعيدي افزود: در حال حاضر 62 کشور جهان با استفاده از قفس دريايي در حال پرورش ماهي هستند؛ پرچمدار اين کشورها در استفاده از اين روش توليد، نروژ است؛ مجموع کل توليد ماهي در قفس بيش از يك ميليون تن در دنياست که 47 درصد اين مقدار به نروژ اختصاص دارد

دیدگاه خود را بیان کنید