خور گورسوزان بندرعباس ، تهديدي براي سلامت شهروندان و محيط زيست دريايي

دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

خور گورسوزان بندرعباس ، تهديدي براي سلامت شهروندان و محيط زيست دريايي
خور گورسوزان در مرکز شهر بندرعباس سبب مشکلات زیست محیطی برای ساکنان مناطق اطراف این خور شده است .
اختلاف بین شهرداری بندرعباس وشرکت آب منطقه ای هرمزگان درخصوص ساماندهی این خور سبب شده است تا مردم بندرعباس تاوان این مشکل بزرگ زیست محیطی را بدهند.
این خور با مساحت حدود سه کیلومتر مربع در منطقه مرکزی بندرعباس قراردارد و به جای هدایت آبهای روان ، پسآب تصفیه خانه فاضلاب را به دریا هدایت می کند .
وفادارمدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان گفت: با وجود تصفیه اولیه فاضلاب در تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس ، نتایج نمونه برداری های انجام شده از پسآب خروجی به خور گور سوزان ، وجود بار میکروبی بالای را در این خورها نشان می دهد که شرایط زیست محیطی را برای ورود به آب های سطحی و دریا ندارد .
از سال 90 طرح ساماندهی خور خورگورسوزان با تصویب استاندار وقت به شرکت آب منطقه ایی هرمزگان واگذار شد اما اکنون مدیر عامل این شرکت اجرای این طرح را مغایر با قانون اعلام کرد و گفت : اجرای این طرح وظیفه شهرداری است .
حیدری افزود : در زمان واگذاری طرح ساماندهی خور گورسوزان 700 میلیون تومان اعتبار از محل اعتبار استانی مصوب شد اما تاکنون اختصاص پیدا نکرده و این شرکت سه میلیارد تومان به پیمانکار طرح ساماندهی خور گورسوزان بدهکار است .
وی گفت : در این طرح 3 هزار و 850 متر لوله گذاری شده تا آب دریا را به نقطه شمالی خور هدایت و در آن جاری کند .
بهادر معاون عمرانی شهرداری بندرعباس هم اجرای طرح را بر اساس مصوبه وقت وظیفه شرکت آب منطقه ایی استان دانست و گفت : مطالعات اجرای این طرح در شهرداری آغاز شد و در صورت تامین اعتبار ، اجرا می شود .
بندرعباس 7 خور بزرگ دارد که در گذشته سیلابها و روان آبها را به دریا هدایت می کرد .
خور شیلات بزرگترین خورهای بندرعباس است که اکنون با 98 درصد پیشرفت کاری ساماندهی و زیباسازی شده است .
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید