پیش بینی تولید 1000 تن ماهی در قفس تا پایان سال 94

دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

پیش بینی تولید 1000 تن ماهی در قفس تا پایان سال 94
رئیس سازمان شیلات ایران، برنامه توسعه پرورش ماهی در قفس را از اولویت برنامه های سالجاری این سازمان برشمرد و پیش بینی کرد تا پایان سال 94، بیش از 1000 تن ماهی بومی از طریق پرورش ماهی در قفس تولید و به بازار عرضه شود.
حسن صالحی ، افزود: پرورش ماهی در قفس در دریا یکی از طرح های ملی کشور است که امیدواریم آن را در سالجاری و سالهای آینده توسعه دهیم.
وی تصریح کرد: طبق برنامه ریزی قرار است، بیش از 1000 تن ماهی بومی از طریق پرورش ماهی در قفس در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان داشته باشیم.
به گفته وزیر جهادکشاورزی، ضرورت توسعه پرورش ماهی در قفس مورد تاکید این وزارتخانه قرار دارد اما علیرغم پتانسیل های موجود در سواحل کشور و تلاش ها و اقدامات تحقیقاتی و عملیاتی صورت گرفته، به توفیق قابل توجهی در این زمینه دست نیافته ایم.

در حالی که 12 سال قبل پرورش ماهی در قفس در نروژ 500 هزار تن در سال بود این میزان اکنون به 2 میلیون تن رسیده که بیش از 2 برابر ظرفیت تولید و صید ماهیان نروژ است.

وزیر جهادکشاورزی معتقد است؛ باید فضا و عرصه را برای حضور و مشارکت مردم باز کنیم و با در اختیار گذاشتن برنامه دقیق، مطالعات کافی و بهره گیری از تجارب و امکانات سایر کشورها مانع و مشکلات احتمالی پیش رو را از میان برداریم.

بنابر تاکیدات سازمان شیلات ایران، در راستای توسعه پرورش ماهی در قفس، متقاضیان و سرمایه گذاران می توانند از تسهیلات منابع صندوق توسعه ملی بهره مند شوند.

طبق سیاست های بانکی، با توجه به میزان تولید باید 20 درصد آورده از سوی سرمایه گذاران پرورش ماهی در قفس و مابقی از طریق وام بانکی تامین شود.

این درحالیست که طرح پرورش ماهی در قفس برای نخستین بار در آب های پشت سد برنجستانک شهرستان قائمشهر در دریای مازندران در اواخر سال 91 کلید خورد.

البته براساس این طرح قرار بود با توجه به ظرفیت سدها، تعداد چهار تا شش قفس پرورش ماهی در پشت سدهای کشور تعبیه شود
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید