توسعه ابزی پروری در گیلان نیازمند حمایت متولیان و سرمایه گذاران است

سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

توسعه ابزی پروری در گیلان نیازمند حمایت متولیان و سرمایه گذاران است
روزگاری نه چندان دور دریای خزر و رودخانه های گیلان مملو از ماهیان نقره فام کوچک و بزرگ بود و صیادان گیلان دل به دریا می زدند و با قایقی پر از ماهی باز می گشتند.
صیادان گیلان معتقدند تا سه دهه پیش سالانه تا 10 هزار تن انواع ماهی سفید، کفال ، آزاد ، کپور، کولی، سوف و غیره را از دریا صید می کردند و با درآمد حاصل از آن روزگار می گذراندند.
اما دریای خزر و رودخانه های گیلان اکنون حال و روز خوشی ندارند، افزایش جمعیت و صید بی رویه ، ورود فاضلاب های خانگی ، شیمیایی ، سموم کشاورزی ، برداشت غیراصولی شن و ماسه از بستر رودخانه ها ذخایر طبیعی ماهیان را روز بروز کاهش داد.
اینک 52 شرکت تعاونی پره صیادی و چهار هزار نفر صیاد سالانه حدود چهار هزار تن انواع ماهیان استخوانی و در بخش صید ماهیان کیلکا با 25 فروند شناور و 300 نفر نیرو شش هزار و 600 تن به حرفه صید و صیادی مشغولند .
** آبزی پروری اولویت شیلات

سازمان شیلات با توجه به کاهش منابع آبزیان ، آبزی پروری را در اولویت برنامه های خود قرار داده و مشوق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه است .

شیلات گیلان با بهره مندی از سه مرکز دولتی سالانه حدود 200 میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری و گونه های در حال انقراض را تولید و به منظور بازسازی ذخایر به دریا رهاسازی می کند.

در حال حاضر بیش از شش هزار مزرعه گرم آبی با تولید 44 هزار تن در سال و 226 مزرعه سردآبی با تولید بیش از سه هزار تن در این استان مشغول فعالیتند .

اکنون گیلان با تولید بیش از 47 هزار تن انواع ماهیان پرورشی رتبه دوم را در کشور دارا است .

** توسعه شیلات نیازمند حمایت

مدیرکل شیلات گیلان روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : توسعه بخش شیلات نیاز به حمایت دارد .

اسحاق شعبانی در آستانه سفر هیات دولت اظهار کرد : در گیلان بیش از 20 مزرعه فعال در زمینه پرورش ماهیان خاویاری با تولید سالانه 200 تن وجود دارد که در صورت اعطای تسهیلات بانکی و افزایش دوره تنفس تسهیلات امکان افزایش تولید آن به بیش از پنج برابر دور از دسترس نیست .

وی ، یکی از عمده ترین مشکلات بخش آبزی پروری گیلان را کمبود نقدینگی سرمایه در گردش و تسهیلات سرمایه ای به منظور اصلاح و مرمت و تجهیز استخرها با قدمت بیش از 30 سال عنوان کرد .

** صید و صیادی

شعبانی همچنین عمده ترین مشکلات بخش صید و صیادی را صید غیرمجاز و عدم اجرای کامل طرح جامع صید و صیادی به دلیل فقدان اعتبارات عنوان و خاطرنشان کرد : در بخش تعدیل و ساماندهی پره های صیادی نیاز مبرم به 600 میلیارد ریال اعتبار به منظور اجرای طرح تعدیل و اقتصادی نمودن وجود دارد .

** بازسازی ذخایر

وی با اشاره به بهره مندی شیلات گیلان از سه مرکز دولتی با تولید حدود 200 میلیون انواع بچه ماهیان استخوانی و خاویاری و گونه های در حال انقراض در سال به فرسودگی مراکز ، امکانات و تجهیزات و تاسیسات آنها ، کم آبی و آلودگی رودخانه های استان در مواقع رهاسازی بعنوان مشکلات این بخش اشاره کرد .

مدیرکل شیلات گیلان خاطرنشان کرد : در صورت اختصاص اعتبارات تملکی می توان این نقاط ضعف را برطرف کرد مضاف بر این که در کنار تکثیر بخش دولتی ، بخش خصوصی نیز با تولید 100 میلیون ماهیان گرمابی و سردآبی به منظور پرورش آنها در مزارع منفرد از جایگاه ویژه ای برخوردار است .

** نیازمندیها

وی گفت : اداره کل شیلات گیلان در سفر هیات دولت به استان مبلغ پنج هزار و 50 میلیارد ریال پروژه به منظور ایجاد زیرساختهای ساحلی طرح پرورش ماهی در قفس ، بازسازی مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر آبزیان و یگان حفاظت منابع و ادامه روند تعدیل و ساماندهی پره های صیادی معرفی کرده است .

وی افزود : همچنین به منظور افزایش تولید ، ایجاد اشتغال و توسعه پایدار برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی مبلغ سه هزار و 720 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به متقاضیان اجرای طرحهای پرورش ماهیان گرم آبی ، سردآبی ، خاویاری ، تکثیر انواع بچه ماهیان ، تجهیز و توسعه ناوگان صید کیلکا ماهیان ، ماهیان زینتی ، به صورت سرمایه ثابت و در گردش پیشنهاد شده که در صورت تصویب به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

** ضرورت احیای رودخانه های شیلاتی شمال کشور

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های پره گیلان احیای رودخانه های فعال شیلاتی شمال کشور را از الزامات حفظ منابع آبزیان دانست .

یونس رمضانی از سازمان شیلات خواست در بخش حفظ ذخایر و احیای رودخانه ها تلاش جدی داشته باشد .

وی افزود : برای اقتصادی شدن صید ، طرح تعدیل و ساماندهی تعاونی های صیادی پره 72 میلیارد ریال به گیلان اختصاص یافت که با این مبلغ چهار تعاونی با 352 صیاد طی سالهای 90 و 91 تعدیل و کارت صیادی آنها توسط شیلات خریداری شد .

رمضانی با بیان این که 35 پره صیادی دیگر باید تعدیل شود متذکر شد: صیادان گیلان خواهان تامین اعتبارات لازم برای ساماندهی و تعدیل پره ها و یا تامین حداقل بخشی از این پول هستند .

گیلان برای توسعه آبزی پروری نیاز به همت متولیان ، تلاش برای ترویج علمی توسط کارشناسان شیلات ، سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت دارد.

حفظ سلامت رودخانه های گیلان به عنوان رگهای حیاتی تامین آب و محل تکثیر ماهیان ،ترویج آبزی پروری علمی ،تامین تسهیلات و سرمایه در گردش برای تولید کنندگان واقعی ،جلوگیری از صید غیرمجاز، جلوگیری از برداشت بی رویه شن و ماسه می تواند نوید بخش توسعه پایدار صید و آبزی پروری و تامین غذای سالم از منابع آبی استان باشد .

منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید