بیماری مزارع پرورش ماهی کنترل شد

سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۰ بازدید

بیماری مزارع پرورش ماهی کنترل شد
شهرکرد: «وی اچ اس» نوعی بیماری است که مزارع پرورش ماهی چهارمحال و بختیاری را از سال ۹۲ تاکنون درگیر کرده و خسارت بالایی به پرورش دهندگان ماهی وارد کرده است اما این بیماری هم اکنون کنترل شده است.
استان چهارمحال و بختیاری استان چشمه و رودخانه ها است ویکی از مراکز باظرفیت برای تولید ماهی سرد آبی به شمار می رود.
چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از ۲۰ درصد آبزیان کشور، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. هم اکنون بیش از ۳۰۰ مزرعه پرورش ماهی دارای مجوز در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند و بیشترین تولید این مزارع ماهی قزل آلا است که بیشتر به استان تهران برای فروش ارسال می شود.
سال ۹۲ یک بیماری ناشناخته ای مزارع پرورش ماهی استان چهارمحال و بختیاری را در برگرفت و تلفات زیادی را در بسیاری از مزارع بجای گذاشته و موجب کاهش تولید در این استان شد.

ابن بیماری ناشناخته که در بسیاری از مزارع موجب تلفات بسیاری زیاد شد با برسی کارشناسان مبارزه با بیماری آبزیان شناسایی شد و در دستور کار ادارات دامپزشکی و جهاد کشاورزی برای ریشه کنی این بیماری قرار گرفت.

این بیماری «وی اچ اس» نام داشت که کارشناسان و دامپزشکان استان توانستند در حال حاضر این بیماری را مهار کنند و کنترل کنند.
بیماری وی اچ اس می تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد تلفات در مزارع پرورش ماهی ایجاد کند

کارشناس مبارزه با بیماری آبزیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیماری وی اچ اس جز ویروس های سرما دوست و جز خانواده ویروس هایی است که در پاییز و زمستان شروع به فعالیت می کند، بیان کرد: این ویروس می تواند ۷۰ تا ۸۰ درصد تلفات در مزارع پروش ماهی ایجاد کند.

ایمان نجفی گفت: این بیماری تمام رده های سنی از بچه ماهی تا مولد های چند کیلیویی را درگیر می کند.

وی با اشاره به علائم این بیماری، گفت: برون زدگی چشم یکی از مهمترین علائم این بیماری است و معمولا پشت چشم ماهی هنگامی که بیرون زدگی چشم اتفاق می افتد پر خون است و قاعده بالها خونریزی دارد و آبشش ها در حالی که ماهی زنده است از رنگ قرمز خود به رنگ سفید تبدیل می شود.

ایمان نجفی اذعان داشت: اگر مزرعه پرورش ماهی با این علائم در ماهی ها خود روبرو شد باید ماهی سالم خود را روانه بازار بکند و ماهی بیمار و بچه ماهی ها را معدوم کنند.

این کارشناس آبزیان بیان کرد: این بیماری بیشتر در مزارع پرورش ماهی با منبع تامین آب رودخانه ای مشاهده می شود.

کارشناس مبارزه با بیماری آبزیان بیان کرد: بیماری وی اچ اس بین انسان و آبزیان مشترک نیست و با خوردن ماهی بیمار انسان بیمار نمی شود.
حدود یک الی دو مزرعه درگیر بیماری وی اچ اس هستند

مدیر کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: ویروس وی اچ اس بیشتر ماهی های سرد آبی مانند قزل آلا را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

عبد المحمد نجاتی بیان کرد: حدود ۴۰۷ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که سال ۹۲ در ماه آبان تعدادی از مزارع پرورش ماهی در حدود ۷۰ درصد درگیر این بیماری شدند.

وی افزود: خوشبختانه با نظارت های لازم و پیگیری های اداره کل دامپزشکی این بیماری در مزارع کنترل شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود یک الی دو مزرعه درگیر این بیماری هستند، بیان کرد: مردم در این خصوص دیگر نگرانی نداشته باشند و هم اکنون در مزارع ماهی های سالم و با کیفیت تولید می شود.

مدیر کل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد:این بیماری از طریق تخم ماهی، ماهی زنده، آب و ماشین آلات حمل و نقل بچه ماهی به مزارع انتقال پیدا می کند.
منبع: مهر

دیدگاه خود را بیان کنید