30 میلیون قطعه ماهی به روش شیل گذاری در رودخانه های غرب مازندران رها می شوند

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

30 میلیون قطعه ماهی به روش شیل گذاری در رودخانه های غرب مازندران رها می شوند
معاون مدیرکل شیلات مازندران از تکثیر بیش از 30 میلیون قطعه بچه ماهی سفید به روش شیل گذاری و رها سازی آنها در پنج رودخانه غرب مازندران خبر داد.
صفت الله برخی اظهار داشت: امسال باهمکاری شیلات و شرکت های تعاونی صید ماهی(پره) در شهرستان های رامسر، عباس آباد و تنکابن بیش از 30 میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های شیلاتی رها خواهند شد.
وی تصریح کرد: این تکثیر و رها سازی به صورت طبیعی و به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در پنج رودخانه نسارود رامسر، ازارود نشتارود، چشمه کیله تنکابن، کاظم رود عباس آباد و نمک آبرود چالوس و 2 محیط بسته (استخر خاکی) صورت خواهد گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به آلودگی برخی از رودخانه ها مهاجرت ماهی ها به سختی صورت می گیرد که با اجرای این پروژه می توان به جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر کمک کرد.

وی با اشاره به وجود هشت تعاونی صید ماهی(پره) در سه شهرستان رامسر، عباس آباد و تنکابن که 600 صیاد در آن فعالیت می کنند، افزود: در فصل صید امسال 320 تن انواع ماهیان استخوانی از این سواحل در مازندران برداشت شد.

رییس شیلات تنکابن تصریح کرد: این میزان صید نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش را نشان می دهد که بیشتر به ترتیب ماهی سفید، کفال و سایر ماهیان بوده است.

برخی با اشاره به پرورش ماهی در قفس در این منطقه گفت: در این مدت از 2 واحد فعال در کلار آباد و عباس آباد با دارا بودن هشت قفس 130 تن ماهی دریایی پرورش بدست آمد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پنج پروانه احداث قفس پرورش ماهی در دریای مازندران در چهار نقطه سواحل تنکابن و یک نقطه در رامسر نیز داده شده است.

معاون مدیرکل شیلات مازندران همچنین از پرورش 9 تن ماهی خاویاری در سال گذشته در سه مرکز پرورش ماهیان خاویاری در رامسر و کلارآباد خبر داد.

وی حفاظت از منابع و بهبود وضعیت ذخایر و زیستگاه ها، توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا، تجهیز و مکانیزه کردن مزارعه پرورش ماهی به تجهیزات نوین آبزی پروری را اولویت برنامه کاری شیلات در سال جاری عنوان کرد.

فصل صید ماهیان استخوانی در 338 کیلومترسواحل مازندران از بیستم مهر آغاز شد که تا 25 فروردین امسال ادامه داشت
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید