کاهش 50 درصدی کانون‌های مبتلا به بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی

چهار‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۶ بازدید

کاهش 50 درصدی کانون‌های مبتلا به بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی
معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از کاهش 50 درصدی کانون‌های مبتلا به بیماری VHS در مزارع پرورش ماهی خبر داد.
جمال‌الدین جاویدی در نشست با مسئولان دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با توجه به بافت روستایی و عشایری برخی مناطق و کشتارهای غیرمجاز در حاشیه شهرها میزان شیوع بیماری تب مالت در جمعیت انسانی و دامی مطلوب نیست.
جاویدی گفت: حجم واکسیناسیون تب مالت در استان کهگیلویه و بویراحمد در حدود 300 هزار راس دام بوده این در حالی است که تعداد دام‌های عشایری استان حدود 2 میلیون راس برآورد می‌شود که با هماهنگی به عمل آمده با مسئولان استانی در صورت تامین اعتبارات لازم توسط استانداری میزان واکسیناسیون تب مالت را به یک میلیون راس افزایش خواهیم داد.

وی تامین واکسن مورد نیاز، تجهیزات آزمایشگاهی و آموزش‌های ترویجی بهره‌برداران توسط سازمان دامپزشکی را از اقدامات این دستگاه ذکر کرد و گفت: در سال 93 در کنترل و پیشگیری از بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام پیشرفت‌های خوبی در کشور داشتیم که واکسیناسیون حداکثری دام‌ها علیه بیماری تب مالت شیوع این بیماری را در استان‌های درگیر به طور چشمگیری طی دو سال آینده کاهش خواهد داد.

معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی در ادامه به برخی مشکلات مربوط به مزرعه‌های پرورش ماهی اشاره کرد و گفت: تعداد کانون‌های مبتلا به VHS در کشور در سال 93 نسبت به سال 92 بیش از 50 درصد کاهش‌ یافته که مستلزم استمرار همکاری آبزی‌پروران و ادارات شیلات، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط است.

وی آموزش بهره‌برداران در خصوص راه‌های کنترل و پیشگیری از بیماری VHS را یکی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد و گفت: ریشه‌کنی بیماری VHS در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نبوده و فقط با رعایت یکسری مسائل بهداشتی و بیوسکیوریتی می‌توان پیشرفت بیماری را تا حد امکان کاهش داد.

وی از افزایش تعداد مراکز تشخیص آزمایشگاهی بیماری VHS در کشور از دو به 6 مرکز خبر داد و گفت: سیر کنترل بیماری VHS در کشور نسبت به سال‌های 92 و 93 مطلوب است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید