همکاران میتوانند از اینجا مشکلات و تنگناهای فعالیت های شیلاتی شخصی و منطقه ای خود را جهت اطلاع مسئولین مربوطه ارسال نمایند
کلیه فعالان شیلاتی از اینجا میتوانند تصاویر و ویدئو های جالب شیلاتی را ارسال کنند که به نام خودشان ثبت و در معرض تماشای همکاران گذاشته شود.
حضور شما در پایگاه اینترنتی ایران آکوا iranaqua.ir
از اینجا رایگان فعالیت های شیلاتی خود را به همکاران و علاقه مندان بیشتر معرفی کنید
کارشناسان و متخصصین محترم علوم شیلاتی از اینجا میتوانند نسبت به معرفی و ارتباط بیشتر با همکاران شیلاتی اقدام کنند
همکاران شیلاتی میتوانند از اینجا اخبار صنف شیلاتی خود را ارسال و منتشر کنند
ایران آکوا iranaqua.ir اولین مرجع ارتباط علمی تجاری خانواده بزرگ شیلات ایران
با گذشت یک هفته از ربوده شدن 14 ملوان ایرانی از اهالی جنوب سیستان و بلوچستان همچنان سرنوشت آنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد. | |
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک با تشریح این حادثه گفت: یک فروند لنج صیادی به مالکیت محمد صالح کرم زهی و ناخدایی بشیر احمد بندوزهی با حدود 14 ملوان ایرانی در 23 اسفند سال گذشته برای ماهیگیری و صیادی با 40 هزار و 500 لیتر گازوئیل و مجوزهای لازم به دریا رفت. | |
نعمت الله نجاری ادامه داد: در مدت سفر در فاصله 700 مایلی، لنج مورد نظر از ناحیه موتور دچار نقص فنی شده که ملوانان با همان حالت خرابی تا فاصله دو هزار مایلی پیشروی می کنند.
وی تصریح کرد: این محدوه جزو آبهای سومالی و سواحل موگادیشو است و لنج مورد نظر نیز حدود 25 تا 30 روز در این مکان و خارج از آبهای ایران به علت نقص فنی متوقف بوده است که در تاریخ چهارم فروردین موضوع خرابی لنج به اداره شیلات اطلاع رسانی شده و این اداره نیز بلافاصله موضوع را به اداره بنادر منتقل می کند.
وی ادامه داد: به این منظور گروه امداد و نجات دریایی بنادر وارد کار شده و پس از بررسی های لازم متوجه می شوند این شناور در محدوده اقیانوس هند قرار دارد و خارج از حوزه آنان است لذا به نیروی دریایی اطلاع می دهند.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کنارک افزود: نیروی دریایی نیز به سبب بازگشت ناوگان مربوطه از ماموریت خلیج عدن، در حال فراهم کردن مقدمات کار بودند تا ملوانان گرفتار را نجات دهند اما مطلع شدند که متاسفانه ملوانان در دام دزدان دریایی گرفتار شده اند.
نجاری اظهار داشت: مالک شناور در این مدت نیز با پرداخت هزینه، یک فروند شناور یدک کش را آماده کرده تا با عزیمت به آبهای آزاد بتواند لنج خراب شده را به کشور بازگرداند ولی از آنجایی که دزدان دریایی و تروریستهای الشباب سومالی این لنج را به تصرف خود در آورده و ملوانان را نیز ربوده بودند، امکان حرکت و کمک رسانی وجود نداشت.
وی با بیان اینکه ارتباط مالک و ناخدای لنج از تاریخ 23 اردیبهشت ماه جاری قطع شده و هم اینک هیچ خبری از ملوانان این لنج در دست نیست گفت: برای رفع این مشکل و نجات ملوانان گرفتار پیگیری های زیادی هم از طریق اداره بنادر، اداره کل شیلات، مالک لنج و وزارت امورخارجه در حال انجام است.
وی با بیان اینکه متاسفانه روش کار این دزدان دریایی به گونه ای است که پس از اسارت ناخدا و ملوانان شناورها از طریق ارتباط و وساطت مردمی با گرفتن باج آنان را آزاد می کنند افزود: در این راستا صاحب لنج از طریق گروه های مردمی درحال پیگیری این موضوع است و از سوی دیگر وزارت امورخارجه و نیروی دریایی نیز در حال پیگیریهای لازم هستند که امیدواریم هر چه زودتر مشکل برطرف شود.
معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار کنارک خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه در کشور سومالی جمهوریهای خود مختار فعالیت می کنند سالانه چندین اتفاق نظیر ربوده شدن لنج های ایرانی در این منطقه مشاهده می شود.
وی ادامه داد: معمولا قائله این گونه حرکات از طریق ورود نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یا درخواست باج از سوی دزدان دریایی خاتمه می یابد.
مسوول نمایندگی وزارت امور خارجه در سیستان و بلوچستان نیز در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به درج اخبار مختلف در سایت های رسمی و غیر رسمی از وقوع حادثه ربوده شدن ملوانان ایرانی در هفته گذشته با خبر شدیم.
احمد غلامی پور با بیان اینکه سواحل مورد نظر تحت کنترل و نظارت دولت مرکزی سومالی نیست و گروه های اشرار و تروریست در آن تردد می کنند ادامه داد: متاسفانه خبرها حاکی از ربوده شدن این 14 نفر توسط دزدان دریایی است البته این موضوع هنوز از سوی همکاران و سفارت ما تایید نشده اما گویا طبق شواهد و قرائن این تعداد از ماهیگیران ما در آن سواحل به گروگان گرفته شده اند.
وی تصریح کرد: هم اینک این موضوع از سوی وزارت امور خارجه و وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اطلاعات کافی از این حادثه ندارد،گفت:سالانه چندین مورد حمله دزدان دریایی به شناورهای ایرانی در آب های آزاد صورت می گیرد.
سیاوش رضوانی ادامه داد: در بیشتر این گونه موارد دزدان دریایی بعد از تخلیه تمامی بارها و پول ملوانان، شناور را در اختیار می گیرند و پس از دریافت پول از مالکان این شناورها، آنها را آزاد می کنند.
خبرنگار ایرنا با وجود تماس های مکرر با مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان موفق به گفت وگو با وی نشد.
محمد صالح کرم زهی صاحب لنج ربوده شده نیز در گفت و گو با برخی رسانه ها اظهار داشت: لنچ ماهیگیری تحت مالکیت اینجانب ۲۳ بهمن سال گذشته (93) به همراه ۱۴ ملوان و صیاد برای صید راهی اقیانوس هند شد تا انکه در چهارم فروردین سال جاری، ملوانان با تماس از طریق تلفن ماهوارهای به ما اعلام کردند موتور لنج از کار افتاده است.
وی افزود: با آنکه شخصا در زاهدان سکونت دارم بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه به چابهار عزیمت کرده و موضوع را به شکل شفاهی و کتبی به ارگانهای مختلف از جمله شیلات، اداره بنادر، دریابانی، نیروی دریایی و غیره اطلاع داده و درخواست کردم برای نجات ملوانان و انتقال شناور به کشور سریعتر اقدامی صورت دهند.
وی ادامه داد: در این مدت که شناور و ملوانان در میان اقیانوس رها شده بودند، چند بار ناوهای کشورهای بیگانه به آنها غذا دادند، اما در نهایت مجبور شدند خود را به ساحل برسانند و ما هم خبری از اخرین وضعیت انها نداشتیم تا انکه دیشب از رسانهها با خبر شدیم اسیر تروریستهای الشباب شدهاند. بنادر کنارک و چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان و سواحل دریای عمان واقع شده اند. |