بیش از 10 هزار میلیارد ریال از آبزی پروری عاید کشاورزان زنجانی شد

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۵ بازدید

بیش از 10 هزار میلیارد ریال از آبزی پروری عاید کشاورزان زنجانی شد
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: سال گذشته 10 هزارو 140 میلیارد ریال درآمد ناخالص از پرورش انواع آبزیان سردآبی و گرم آبی عاید یک هزار و 700 آبزی پرور زنجانی شد.
محمود صیادبورانی افزود: آبزی پروری یکی از شاخص ترین فعالیت های کشاورزی از منظر درآمد و توجیه اقتصادی بوده به طوری که سرعت رشد سالانه فعالیت های آبزی پروری استان زنجان گویای این واقعیت است.
وی یادآورشد: سال 93 این استان با تولید بیش از 10 هزار و 200 تن گونه ماهیان سردآبی قزل آلا و گونه های گرم آبی انواع کپور ماهیان از قبیل کپور معمولی، علفخوار، نقره ای، ماهی کپور دهان گنده و ماهیان بومی رودخانه ها، 170 درصد نسبت به عدد برنامه رشد داشته است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این صنعت در استان از سال 1386 با استقبال علاقه مندان و کشاورزان شتاب بیشتری به خود گرفته است.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: کسب رتبه اول طی سال های اخیر در آبزی پروری بین 32 مرکز شیلاتی کشور و همچنین کسب رتبه برتر در آموزش متقاتضیان و فعالان آبزی پروری گویای علاقه مندی مردم و کشاورزان استان زنجان به احداث مزارع پرورش ماهی در کنار سایر فعالیت های کشاورزی است.

وی یادآورشد: با تولید بیش از هشت هزار و 65 تن انواع ماهیان سردآبی بیش از 967میلیارد و 845 میلیون ریال از تولید این گونه آبزی عاید کشاورزان آبزی پرور شده است.

صیادبورانی، مقدار تولید انواع ماهیان گرم آبی در سال 93 را بیش از دو هزارو 166 تن بیان کرد و افزود: 172 میلیارد و 320 میلیون ریال در آمد ناخالص هم از پرورش این گونه عاید کشاورزان زنجانی شده است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این فعالیت به عنوان فعالیتی شاخص بین سایر بخش های کشاورزی در سال های اخیر بوده است.

صیادبورانی اظهارکرد: بیش از 70 درصد آبزی پروران استان زنجان را کشاورزان تشکیل می دهند که به منظور استفاده بهینه از منابع آبی خود در مجاورت آن نسبت به احداث استخرهای خاکی یا بتنی پرورش ماهی اقدام کرده اند.

وی ادامه داد: این آبزی پروران، خروجی استخرها را برای آبیاری اراضی کشاورزی هدایت می کنند و بر اساس مطالعات انجام شده به ازای هر تن ماهی قزل آلای تولیدی حدود 150 کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی فسفاته و نیتراته صرفه جویی می شود.

صیادبورانی یادآورشد: درآمد غیر مستقیم آبزی پروری هم با صرفه جویی در مصرف کودهای شیمیایی عاید این فعالان می شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید