تعرفه بالا ، مانع اصلي صدور آبزيان به روسيه

شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

تعرفه بالا ، مانع اصلي صدور آبزيان به روسيه
روند صادرات ماهیان خوراکی و غیر خوراکی به بازارهای جهانی ادامه دارد اما بالا بودن تعرفه های صادراتی مانع اصلی صادرات آبزیان از کشور شده است.
هادی سنگانیان، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ، روسیه را بازار جدید صادرات کشور اعلام کرد و گفت : نمی توانیم مقادیر زیادی از محصولات شیلاتی را به روسیه صادر کنیم و هنوز بازار فروش در این کشور برای محصولات ایرانی به وجود نیامده است.
سنگانیان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که پیش روی صادرات آبزیان به روسیه وجود دارد، بالا بودن نرخ تعرفه های صادراتی است.
عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان تاکید کرد : امیدواریم با کاهش نرخ تعرفه های صادراتی به روسیه، موانع صادرات آبزیان کشور به طور کامل برطرف شود.
سنگانیان با اشاره به اینکه امسال ارزش ماهیان غیرخوراکی در دنیا 15 درصد کاهش یافته است ، گفت :‌ افزایش صید باعث کاهش قیمت ها می شود.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران خاطرنشان کرد: ریبون فیش، مارماهی، گربه ماهی ، یال اسبی و ماهی مرکب از مهم ترین گونه های پرطرفدار ماهیان غیرخوراکی در دنیا محسوب می شود.
سنگانیان یادآور شد: همچنین خرچنگ دم دراز، خرچنگ کراپ خلیج فارس و دریای عمان و نیز عروس های دریایی در زمره آبزیان غیرخوراکی است که از ایران صادر می شود.
به گفته وی صادرات به روسیه و عراق با کامیون است اما صادرات آبزیان به سایر نقاط جهان با
کشتی انجام می شود.
وی به توسعه چشمگیر صادرات آبزیان کشور در سالهای اخیر اشاره کرد و گفت: در صورت حمایت مسئولان از پرورش دهندگان آبزیان، میزان صادرات می تواند چند برابر شود.
وی یادآور شد: در چند سال اخیر بخش قابل توجهی از صادرات آبزیان کشور را صادرات ماهیان پرورشی تشکیل داده است.
این عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان ایران اعلام کرد: مقدار زیادی از ماهیان پرورشی به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر می شود.
وی گفت: امسال به دلیل کاهش امنیت در کشور عراق شاهد کاهش صادرات ماهیان پرورشی به این کشور بودیم و پرورش دهندگان نیز با ضرر مالی مواجه شدند.
عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان آبزیان خاطرنشان کرد: ایران جزو اندک کشورهای تولید کننده آبزیان با استفاده از روش های ارگانیک و بدون استفاده از داروهای شیمیایی است که
امتیاز بزرگی محسوب می شود.
به گفته وی، با این وجود تاکنون تبلیغات گسترده ای برای معرفی ارگانیک بودن محصولات ایرانی صورت نگرفته است که امیدواریم مسئولان دولتی اقدام کنند.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید