وجود پدیده کشند قرمز خلیج فارس یک بیوتروریسم است

چهار‌شنبه ۶ دی ۱۳۹۱  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

وجود پدیده کشند قرمز خلیج فارس یک بیوتروریسم است

این مقام مسئول از این نوع جلبک به عنوان بیوتروریسم یاد کرد و افزود: به نظر می رسد با توجه به شواهد و قرائن موجود این جلبک از منطقه دیگر به خلیج فارس و دریای عمان آورده شده باشد.

به گفته وی، این نوع جلبک در آبهای کشورهای دیگری مانند آمریکا، استرالیا، مالزی، ژاپن و کره جنوبی نیز دیده شده است.

مطلبی در ادامه با اشاره به ویژگی های این نوع جلبک گفت: این نوع جلبک در مدت زمان کوتاهی رشد ونمو پیدا می کند به طوری که در گستره و عمق بسیار وسیعی تکثیر می شود و مانع رسیدن مواد غذایی به آبزیان می گردد.

وی با بیان اینکه کشند قرمز از خلیج فارس وارد آبهای بوشهر و استان خوزستان شده است، گفت: این کشند بعد از مدتی در آبهای چابهار مشاهده شد.

ابتکار استفاده از هواپیمای سمپاش برای مقابله با پدیده کشند قرمز

وی در بخش دیگر از سخنانش به استفاده از هواپیماهای سمپاش جهت پاشیدن خاک رس بر روی کشند قرمز اشاره کرد و افزود: برای اولین بار به منظور مقابله با چنین پدیده اکولوژیکی از هواپیماهای سمپاش استفاده شد که بسیار مثمر ثمر بود.

به گفته رئیس موسسه تحقیقاتی علوم شیلاتی کشور، کشورهای دیگر مانند کویت، عمان و امارات نیز با پدیده کشند قرمز درگیر شده اند به طوری که خواستار استفاده از تجربیات ایران در زمینه مقابله با این پدیده اکولوژیکی شدند.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس، وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان های مربوطه مکلف شد طرحی برای مقابله با تهدیدات بیولوژیکی منابع آبی کشور طی یک دوره 5 ساله تدوین کند.

مطلبی با بیان اینکه هم اکنون بالغ بر 15 پروژه تحقیقاتی در ارتباط با این موضوع در دست اجرا داریم، گفت: در صدد اخذ منابع برای اجرای پروژه های تحقیقاتی از دولت هستیم.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شد پدیده کشند قرمز سمی نیست، گفت: خوشبختانه اقدامات انجام شده این پدیده تحت کنترل قرار گرفت.

21 میلیارد تومان از بودجه شیلات پرداخت نشد

به گزارش مهر، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در پاسخ به سال خبرنگار مهر که از او پرسید میزان بودجه در نظر گرفته شده برای انجام طرح مبارزه با تهدیدات بیولوژیکی در منابع آبی کشور به چه میزان بوده و تاکنون چقدر این بودجه توسط دولت تامین شده است؟ گفت: این طرح که با مشارکت سازمانهای مرتبط در غالب 17 برنامه درسال 1389 به دولت ارائه شد، اوایل سال 1390 برای اجرا و تامین منابع مالی در حدود 22 میلیارد تومان به معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری ارجاع داده شد.

وی با اشاره به اینکه در سال 90 در حدود یک میلیارد تومان از این اعتبار توسط دولت تامین شد، در عین حال گفت: متاسفانه تاکنون 21 میلیارد بودجه مورد نیاز برای اجرای این طرح از سوی دولت تخصیص داده نشده است.

مطلبی افزود: البته برای اجرای چنین طرحهایی ما منتظر بودجه دولت نمی مانیم و از بودجه سالیانه خود وهمچنین بودجه هایی که در اختیار استانهای بوشهر، هرمزگان و خوزستان قرار داشت استفاده می کنیم و علی رغم نداشتن بودجه کافی همه آبهای جنوب کشور را مورد رصد و بررسی قرار دادیم.

عدم پایبندی دولت نسبت به تعهد ساخت تصفیه خانه فاضلاب

وی همچنین دررابطه با تعهد دولت مبنی بر ساخت و احداث تصفیه خانه فاضلاب در شهرهای ساحلی که جمعیت آنها بیش از 30 هزار نفر است، گفت: با توجه به این که عوامل متعددی از جمله ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری در دریا موجب تحریک و تشدید ایجاد پدیده های شکوفایی پلانک تونی می شود. در سال 88 وقتی مبلغی در حدود یک میلیارد و 600 میلیون تومان از محل اعتبارات مقابله با حوادث غیر مترقبه از استانداری هرمزگان دریافت کردیم، 800 میلیون تومان آن را برای محدود کردن ورود فاضلاب شهری به دریاها اختصاص دادیم در حالی که به گفته کارشناسان، در این استان بالغ بر 100 میلیارد تومان برای جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا و یا احداث تصفیه خانه فاضلاب مورد نیاز است.

مطلبی همچنین درمورد بوجود آمدن پدیده کشند شیری در دریا گفت: طی چند سال گذشته پدیده کشند شیری در دریای خزر رخ داد و زمانی که این کشند را در غالب طرح ملی بر روی سمیت ملکولی کار کردیم، مشخص شد این نوع کشند، کشند سمی است؛ به همین دلیل طی مدت زمانی هشدار دادیم که هر گونه صید و یا شنا کردن از بند امیر آباد تا آستارا متوقف شود تا سیکل این پدیده طی و از چرخه خارج شود.

وی افزود: خوشبختانه به دلیل این که دریای خزر دریای مواج است و جابجایی یکی از عوامل مقابله با پدیده کشند به شمارمی آید لذا در مدت کوتاهی این پدیده در دریای خزر از بین رفت

دیدگاه خود را بیان کنید