سالانه 400 هزار تن ماهی بوسیله رشته قلاب در هرمزگان صید می شود

یک‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۳۸ بازدید

سالانه 400 هزار تن ماهی بوسیله رشته قلاب در هرمزگان صید می شود
مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: سالانه 400 هزار تن ماهی بوسیله رشته قلاب (روش صید لانگ لاین) از صیدگاههای این استان صید می شود.
سید پرویز محبی در حاشیه نشست تخصصی واگذاری مدیریت بنادر ماهیگیری و روش صید رشته قلاب(لانگ لاین) در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به ذخیره میلیونی، برداشت این میزان صید در منطقه آسیبی به ذخیرگاه این گونه ماهیان وارد نمی کند.
وی ادامه داد: در بخش ماهیان سطح زی ریز همچون ساردین و متوتا نیز ذخیره خوبی در هرمزگان وجود دارد و سالانه 48 هزار تن از این نوع آبزیان در آب های این استان صید می شود.
وی اضافه کرد: این رقم معادل 88 درصد از کل صید این گروه از آبزیان در کشور است و می توان ادعا کرد که هرمزگان انحصار صید این گونه ها را در اختیار دارد.
مدیرکل شیلات هرمزگان یادآوری کرد: نزدیک به 70 درصد از صید ماهیان سطح زی ریز هرمزگان در آب های اطراف جزیره قشم صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: به همین منظور محور برنامه های صید و صیادی این استان در سال جاری به سمت جزیره قشم هدایت می شود.

محبی اظهار کرد: هرمزگان در عرصه آبزی پروری نیز ظرفیت های خوبی دارد و در بخش پرورش ماهی در قفس سالانه 90 هزار تن ماهی تولید می شود.

وی اضافه کرد: در این بخش حدود هشت گروه کاری از شیلات استان موافقت اصولی گرفته اند که اغلب این گروه ها در جزیره های قشم و هنگام مستقر شده اند.

محبی با بیان اینکه در سال 92 حدود 188 هزار تن ماهی در آب های جنوبی هرمزگان صید شد و آمار صید سال گذشته نیز تا دو هفته دیگر نهایی می شود، گفت: سال 93 از این استان بیش از 14 هزار و 500 تن ماهی به ارزش 55 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.

محبی عمده آبزیان صادر شده هرمزگان را میگوی پرورشی و ماهی یال اسبی اعلام و اضافه کرد: مقصد اغلب این آبزیان صادراتی را کشورهایی همچون امارات متحده عربی، چین، تایلند و کره جنوبی تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه افزایش تولید میگوی پرورشی جزو برنامه های اصلی شیلات استان است، امسال پیش بینی می کنیم که میزان صادرات آبزیان استان افزایش داشته باشد.

محبی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی واگذاری مدیریت بنادر ماهیگیری و روش صید رشته قلاب(لانگ لاین) در جزیره قشم، گفت: با توجه به اینکه هرمزگان بیشترین واگذاری مدیریت بنادر صیادی را داشته است، این نشست اهمیت ویژه ای برای این استان به همراه دارد.

محبی ادامه داد: تاکنون از 22 بندر صیادی استان هرمزگان، مدیریت 12 بندر به تعاونی های صیادی واگذار شده که این رویکرد به مدیریت بهتر منابع و افزایش خدمات دهی به صیادان کمک کرده است.

وی با اشاره به مزایای توسعه صید لانگ لاین نیز گفت: بسیاری از کشتی های صیادی منطقه، از تور برای صید آبزیان استفاده می کنند که این روش آسیب های بسیاری به ذخیره آبزیان به دنبال دارد.

مدیرکل شیلات هرمزگان تاکید کرد: به همین منظور سیاست های این اداره کل به گونه ای است که صید آبزیان به سمت روش لانگ لاین هدایت و مدیریت شود.

محبی یادآور شد: طی مدت چهار سال 67 فروند شناور صیادی برای صید فانوس ماهیان آب های جنوب شرقی این استان اختصاص می یابد.

فانوس ماهیان آبزیان کوچکی هستند که در دریا های عمیق زندگی می کنند و نمونه برداری های عمیق نشان می دهد که این گونه ها حدود 65 درصد از کل ماهیان زیست توده دریاهای عمیق را به خود اختصاص داده است.

فانوس ماهیان در زمره ماهیانی هستند که بیشترین پراکنش، جمعیت و تنوع را در میان همه بی مهرگان دارند و نقش بوم شناسی مهمی را به عنوان شکار برای موجودات بزرگتر ایفا می کنند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید