استخرهای آبزی پروری زنجان به سیستم های تصفیه زیستی و مکانیکی مجهز می شوند

سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۳ بازدید

استخرهای آبزی پروری زنجان به سیستم های تصفیه زیستی و مکانیکی مجهز می شوند
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: استخرهای آبزی پروری زنجان، امسال به منظور مقابله با بحران کم آبی به سیستم های تصفیه زیستی و مکانیکی مجهز خواهند شد.
محمود صیادبورانی افزود: استفاده از سیستم های تصفیه مکانیکی، زیستی و برگشت آب تصفیه شده در استخرهای پرورش ماهی عاملی برای مقابله با بحران کم آبی و راهکاری برای ترویج و توسعه بیش از پیش فعالیت های این بخش بر اساس هدف گذاری انجام شده می باشد.
وی یادآورشد: اجرای این سیستم ها با توجه به محدودیت منابع آبی، فصلی شدن برخی از رودخانه های پر آب استان زنجان، برنامه ریزی به منظور توسعه آبزی پروری و تبدیل پتانسیل های بالقوه به بالفعل در بخش کشاورزی است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزیان حیوانات خونسردی هستند و درجه حرارت بدن آنها تابع درجه حرارت محیط است و تمام فعالیت های حیاتی ماهیان از قبیل تکثیر و تولید نسل، تغذیه، رشد، بیماری، بهبودی، ایمنی و تمام روابط متقابل ماهی و محیط آن متاثر از درجه حرارت آب است.

صیادبورانی با بیان اینکه رشد مطلوب آبزیان، تغذیه مناسب و دفاع در برابر عوامل بیماری زا و استرس ها به آب وابسته است، خاطرنشان کرد: هر گونه ای از آبزیان پرورشی دارای دامنه حرارتی محدودی هستند که این دامنه حرارتی برای ماهیان سردآبی بین هشت تا 18 و برای ماهیان گرم آبی بین 30 - 18 درجه سانتی گراد است.

وی ادامه داد: ارتباط ماهیان با محیط آبی خود به وسیله پوست و آبشش برقرار می شود و این ارتباط با محیط آبی فاقد کیفیت فیزیکوشیمیایی مناسب منجر به تحمیل استرس و بروز بیماری و تلفات در ماهیان خواهد شد.

صیادبورانی تاکید کرد: توجه دقیق، مراقبت مستمر، مدیریت مناسب برای تکثیر و پرورش آبزیان به منظور کنترل استرس و به تبع آن کنترل بیماری ها ضروری است.

مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: استفاده از آب مطمئن، رژیم های غذایی مناسب، طراحی و اجرای انواع استخرهای فنی و مهندسی با قابلیت حذف خود به خودی فضولات، استفاده از انواع تجهیزات آبزی پروری، طراحی و اجرای انواع فیلترهای مکانیکی و زیستی نقش بسیار مهمی در کاهش استفاده از آب تازه ورودی، کنترل طول دوره پرورش، افزایش درصد بقا، کاهش قیمت تمام شده محصول و تولید با توجیه اقتصادی دارد.

صیادبورانی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر با استفاده از انواع تجهیزات، افزایش تولید در واحد سطح میزان استفاده از آب تازه از 10 لیتر در ثانیه به ازای یک تن تولید به دو لیتر در ثانیه برای همین میزان تولید کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با تعبیه فیلترهای مکانیکی و زیستی پیش بینی می شود این میزان به 9 لیتر در ثانیه کاهش یابد.

صیادبورانی افزود: زنجان جزو استان های شیلاتی پیشرو در زمینه استفاده از این تجهیزات بین مراکز شیلاتی کشور است و عمده این تجهیزات برای تعبیه در استخرهای آبزی پروری در این استان تولید می شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید