توسعه صنايع فراساحلي و کشتي‌سازي در اولويت بخش دريايي

چهار‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۱ بازدید

توسعه صنايع فراساحلي و کشتي‌سازي در اولويت بخش دريايي
معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش اعظمی از صنایع دریایی اعم از حوزه کشتی‌سازی و فراساحلی ظرفیت فراوانی دارد که بدون استفاده مانده است ، گفت: مهمترین اولویت بخش دریا ، توجه به ساخت صنایع دریایی ، اعم از صنایع فراساحل ، ساخت کشتی و بخش‌های پیشتیبانی است.
هادی حق‌شناس در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی افزود : با توجه به تحریم سال های اخیر بخشی از تقاضاها در حوزه دریایی انباشته شده است و صنایع داخلی کشور توان تامین بخش عمده‌ای از نیازهای داخلی خود را دارد اما همچنان در بخش تجهیز موتور شناورها با مشکل مواجه هستیم.
وی افزود : با توجه به اینکه در بخش منابع نفت گاز (گازوئیل) در منطقه رتبه نخست را دارا هستیم باید با ظرفیت‌سازی در بخش دریایی امکان صادرات این منابع را فراهم کنیم . در بخش معادن نیز کشور غنی است و در بخش وسیعی از صنایع دریایی اعم از حوزه کشتی‌سازی و فراساحلی ظرفیت فراوانی وجود دارد که بدون استفاده مانده است.
حق شناس افزود : علاوه بر این ایران در راه گذر شمال - جنوب و در مسیر ترانزیت قرار گرفته است و به همین علت اتصال خلیج فارس به دریای خزر ضروری است که البته حمل و نقل ترکیبی را می‌طلبد ؛ این ارتباط می‌تواند نوید بخش توسعه ظرفیت صنعت ، اشتغال ، درآمد و ترانزیت باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه درآمد ایران از بخش حمل و نقل هفت تا هشت درصد تولید ناخالص داخلی است ، درباره برنامه‌های این سازمان برای افزایش درآمد از محل دریا گفت: در این زمینه ظرفیت‌سازی در بنادر کشور در حال انجام است و حوضچه شماره سه بندر شهید رجایی، تجهیز حوضچه شماره دو بندر چابهار و بنادر شمالی کشور (انزلی، امیرآباد، نوشهر) در حال اجرا است.
حق شناس به پهلوگیری خطوط کشتیرانی خارجی در آب‌های ایران اشاره کرد و افزود: قبل از تحریم‌ها بیش از 20 خط کشتیرانی خارجی در بندر شهید رجایی پهلوگیری می‌کرد و در حال حاضر 8 خط کشتیرانی به بنادر جنوب برگشته‌ است که امیدواریم بعد از تحریم‌ها تعداد آن افزایش یابد.
وی درباره راه اندازی خط مسافری دریا به روسیه از دریای خزر نیز گفت : این موضوع مطرح نیست اما به منظور توسعه خطوط مسافری در بنادر جنوبی و راه اندازی این خطوط در دریای خزر به سرمایه گذاران بخش خصوصی تسهیلات با بهره صفر درصد از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی اعطا می‌شود.
حق شناس با بیان اینکه در حال حاضر خطوط مسافری از بنادر شهید باهنر و خرمشهر در جنوب ایران فعال است گفت: برای راه‌اندازی خطوط مسافری از دریای خزر تقاضا وجود دارد اما این تقاضاها جدی نیست.
بنابراین گزارش نخستین نمایشگاه بین المللی دریایی کشورهای اسلامی تا ساعت 17 امروز در شبستان مصلی امام خمینی آماده بازدید علاقه مندان است.
به گزارش ستاد خبری نمایشگاه بین المللی دریایی کشورهای اسلامی؛ هیئت های تجاری و سرمایه گذاری روسیه، عمان و ایتالیا از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کردند و با شرکت های ایرانی حاضر در این نمایشگاه وارد مذاکرات اقتصادی شدند.
در 4 روز اخیر مقامات مختلف کشورمان از جمله وزیر راه و شهرسازی ، وزیر صنعت، معدن و تجارت ، معاونان این وزارتخانه ها ، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مدیر عامل شرکت کشتیرانی ، مقامات نیروهای نظامی دریایی ارتش و سپاه، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین صاحبان بنگاه های اقتصادی و مدیر عاملان بسیاری از شرکت های داخلی، با حضور در محل نمایشگاه، ضمن بازدید از نمایشگاه ، در جریان پیشرفت های صنعت دریائی کشورمان قرار گرفتند.
در نخستین نمایشگاه بین المللی دریایی کشورهای اسلامی حدود یکصد شرکت داخلی و خارجی و همچنین سازمان ها و ارگان های مختلف دریائی داخلی و بین المللی از جمهوری اسلامی ایران و 11 کشور خارجی، توانمندی ها و دستاوردهای خود در زمینه های مختلف دریایی به نمایش گذاشته اند.
این نمایشگاه شامل بخش های متنوعی از قبیل ارائه توانمندی ها و دستاوردها در زمینه کشتیرانی و حمل و نقل دریایی، صنایع کشتی سازی ، صنایع فراساحل نفت و گاز، خدمات دریایی و بندری، امور نظامی و دفاعی، اقیانوس شناسی و هواشناسی ، الکترونیک و مخابرات ، گردشگری و تفریحات دریایی ، حقوق دریایی، موسسات رده بندی، بیمه و موسسات اعتباری، نقشه برداری و هیدروگرافی، محیط زیست دریایی ، مناطق آزاد ویژه اقتصادی، شیلات و آبزیان ، تجسس و نجات دریایی ، دانشگاه ها و مراکز عالی علوم و فنون دریایی، انجمن ها و اتحادیه ها با برگزاری کارگاه های آموزشی است.
در این نمایشگاه علاوه بر حضور برخی کشورهای اسلامی، نمایندگانی از کشورهای کرواسی، ایتالیا، سوئیس، فیلیپین بلژیک، آلمان، انگلس،کره جنوبی و ژابن نیز حضور دارند. برگزاری اولین نمایشگاه بین المللی دریایی کشورهای اسلامی نقش موثری در معرفی فرصت های سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه دریائی کشور دارد. منابع و ذخایر غنی انرژی در دریا و وجود بیش از 200 بندر بزرگ و کوچک بازرگانی ، نفتی و صیادی و همچنین یازده بندر اصلی تجاری در سواحل شمالی و جنوبی کشور با ظرفیت حدود 190 میلیون تن جابجایی کالا و تسهیلات، نقش ممتازی را برای توسعه فعالیتهای دریانوردی کشور فرآهم آورده است.
منبع: واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید