ظرفیت دریای مازندران مغفول مانده است

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

ظرفیت دریای مازندران مغفول مانده است
اگر به توان دریای مازندران توجه شود، هم حجم تولید بالا می رود و هم اشتغال زایی بیشتر می شود، بنابراین باید با این سه رویکرد در تعریف استفاده از دریا برنامه ریزی کرد و با نشستهای جداگانه و مشخص کردن متولی آن، شاهد تحول و پویایی در اقتصاد دریایی استان باشیم.
عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با پورت پرس، با تاکید بر اینکه از ظرفیت دریای مازندران استفاده لازم نمی شود گفت: دریا می تواند بخش عظیمی از اشتغال و اقتصاد کشور را پوشش دهد، اما متاسفانه این ظرفیت در کشور نادیده گرفته شده و تنها برای تفریح از دریای مازندران استفاده می شود.
عبدالوحید فیاضی با اشاره به اهمیت دریا و استفاده از تمامی ظرفیتهای دریایی کشور به ویژه دریای مازندران گفت: برای اینکه به نقطه هدف برسیم، باید برای دریا حداقل ۳ رویکرد داشته باشیم.
وی در تشریح رویکرد اول خود گفت: اولین رویکرد آن است که با نگاه گردشگری با دریا برخورد کنیم، البته اکنون دریای مازندران مورد نظر گردشگری است اما نه آن چیزی که اکنون وجود دارد که عده ای بیایند و در دریا تنی به آب بزنند، بلکه این دریا می تواند مرکز تولید اشتغال در حوزه گردشگری باشد.
نماینده نور و محمود آباد با تاکید بر اینکه در هر ۵۰۰ متر میشود در طول دریا ۱۰۰ شغل ایجاد کرد گفت: امکان اشتغالزایی در این حجم و البته با کیفیت در دریای مازندران هست که البته در دنیا هم از دریا این گونه استفاده کرده اند.

وی رویکرد دوم را بهره برداری از ذخایر و منابع دریایی دانست و گفت: می توان از موجودی بخش آبزیان استفاده کرد که البته باید هدفمند و با برنامه صورت گیرد تا به یک باره تمام سرمایه را استخراج نکنیم و تا در آینده با صید بی رویه باعث کاهش ذخایر آن شویم.

وی در ادامه گفت سهم غذاهای دریایی در سفره غذایی مردم مغفول مانده گفت: اگر به آمارها نگاه می کنیم، می بینیم که در ۲۰ سال گذشته سرمایه گذاری در بخش صید و صیادی و نگهداری ماهی در دریای شمال به مراتب روز به روز کاهش یافته، در حالی که راه های بسیاری وجود دارد تا بتوانیم این سرمایه های خدادادی را حفظ و همچنین افزایش دهیم البته دولت هم توجه لازم به غذای دریایی و فواید آن بر سر سفره خانواده های ایرانی را ندارد و عدم اطلاع رسانی و آگاهی سازی مردم باعث عدم استقبال افراد برای استفاده از این نعمت الهی که سرشار از انرژی است شده است.

وی رویکرد سوم را رویکرد بنادر و کشتیرانی دانست و گفت: استفاده از توان کشتیرانی برای دسترسی ما به بازارهای دیگر است و بی شک می توانیم با استفاده از کشتیرانی مبادلات کالا در (صادرات و واردات) را تشدید کنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

فیاضی با ابراز تاسف از اینکه امروزه واردات بر صادرات پیشی گرفته است افزود: اکنون استان مازندران از داشتن سه بندر بهره میبرد که نخستین آن بندر قدیمی نوشهر، دیگری بندر امیرآباد بهشهر و سومین بندر، بندر فریدونکنار است که در مرکزیت استان مازندران است که تبادلات تجاری که الان اتفاق می افتد، تنها درصدی از قابلیت های این بنادر را در اقتصاد کشور نشان میدهد و باید در این خصوص هم برنامه ریزی کرد تا منطقه مازندران به یک منطقه و قطب اقتصادی با حجم مبادلات بالا تبدیل شود.

وی در پایان افزود: اگر به توان دریای مازندران توجه شود، هم حجم تولید بالا می رود و هم اشتغال زایی بیشتر می شود، بنابراین باید با این سه رویکرد در تعریف استفاده از دریا برنامه ریزی کرد و با نشستهای جداگانه و مشخص کردن متولی آن، شاهد تحول و پویایی در اقتصاد دریایی استان باشیم.
منبع: جهان

دیدگاه خود را بیان کنید