مازندران اصلی ترین منبع خاویار جهان

یک‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

مازندران اصلی ترین منبع خاویار جهان
وارش نیوز روز یکشنبه در صفحه نخست خود در مطلبی با عنوان 'درآمد 9میلیاردی کشور از صادرات خاویار/ مازندران اصلی ترین منبع خاویار جهان' بر لزوم توسعه بیش از پیش پرورش ماهیان خاویاری در دریای خزر تاکید کرد.
این پایگاه خبری نوشت : اگرچه از سال 2011 طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر به اجرا گذاشته شد اما تا به حال برنامه ای برای توسعه پرورش این ماهیان به اجرا گذاشته نشده است که انتظار می رود این امر به عنوان یکی از اهداف اصلی سازمان شیلات ایران در سالجاری مدنظر قرار گیرد.
صنعت شیلات در شمال کشور از جمله صنایع سودآوری است که سهمی قابل توجه در تامین ذنجیره غذایی ایرانیان و البته سبد صادراتی کشور دارد.
به استناد آمارها هر کیلو خاویار صادارتی 60 میلیون ریال یا 1700 یورو قیمت گذاری شده است که سودسرشاری را در اختیار شیلات کشور قرار می دهد.
هرچند هنوز مشخص نیست سهم سه استان شمالی کشور از این درآمد هنگفت صادراتی چقدر است و چرا هنوز صنعت شیلات ما، مخصوصا در بخش ماهیان خاویاری به شیوه های سنتی اداره می شود و البته مخاطراتی جدی خاویار شمال کشور را تهدید می کند که انقراض ماهیان خاویاری به دلیل تهدیدات زیست محیطی اصلی ترین آنهاست.
اروپا و مخصوصا اسپانیا و فرانسه اصلی ترین وارد کنندگان خاویار شمال ایران هستند و بنا به گفته معاون سازمان شیلات، روس ها نیز به تازگی به جمع مشتریان اصلی خاویار ایرانی پیوسته اند.

اگرچه از سال 2011 طرح ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در دریای خزر به اجرا گذاشته شد اما تا به حال برنامه ای برای توسعه پرورش این ماهیان به اجرا گذاشته نشده است که انتظار می رود این امر به عنوان یکی از اهداف اصلی سازمان شیلات ایران در سالجاری مدنظر قرار گیرد.

در حال حاضر بیش از 40 مزرعه در زمینه پرورش ماهیان خاویاری در استان های ساحلی گیلان، مازندران و گلستان به علاوه استان های مرکزی مانند قم، لرستان و فارس فعالیت می کند که البته کیفیت و کمیت ماهیان خاویاری سواحل شمالی از ماهیان پرورشی در مرکز ایران بیشتر است.

اگر ایران بتواند با برنامه ریزی صحیح تا سال 2018 تولید خاویار خود را به 150 تا 200 تن برساند، راهش را برای حفظ بازارهای هدف هموار خواهد کرد.

چندی پیش مسئولان شیلات کشور از بهره برداری بزرگترین مرکز پرورش ماهیان خاویاری با ظرفیت 2000 تن گوشت و 30 تن خاویار در استان مازندران خبر دادند و اعلام کردند در سال گذشته هزار تن گوشت و 1.5 تن خاویار پرورشی تولید شده است.

اگر تامین تسهیلات بانکی برای بخش خصوصی راحت تر شود و دولت با واگذاری های بیشتر زمینه را برای رشد صنعت شیلات به خصوص در زمینه ماهیان خاویاری فراهم آورد می توان انتظار تحقق در آمد بالای ارزی و اشتغالزایی چشمگیری را در شمال کشور داشت
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید